Waarom wordt in de VS vrijwel iedereen besneden (jongetjes) vanaf de geboorte?

En hoe komt het dat het in Europa minder gebruikelijk is? Ik dacht eerst dat het voornamelijk een islamitische traditie was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
12.1K

Antwoorden (2)

De besnijdenis is vooral een Joodse en Islamitische traditie. Dat veel jongetjes in de USA bij de geboorte worden besneden, gebeurt daar om hygiënische redenen. Het is volkomen gemeengoed. Zo zeer, dat Joden en Islamieten erg moeten oppassen dat hun zoontjes niet meteen automatisch worden besneden na de geboorte; bij hun mag dat pas later en door een geestelijke gebeuren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die geestelijk klopt niet. Het gebeurt door een dokter, en een geestelijke wordt uitgenodigd om het gebed te leiden. In Europa gebeurt het dan ook gewoon ziekenhuizen door autochtone dokters. groeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh besnijden ze de jongetjes meteen na de geboorte dan? Bij joden doen ze dat met een dag of 8 toch?
escape
12 jaar geleden
@Faissal: bij Joodse jongetjes gebeurt dat door een speciaal opgeleide geestelijke.
@Pelle: dat is nu net het probleem. Omdat de besnijdenis bijna een automatische handeling is in de ziekenhuizen meteen na de geboorte, moeten Joodse ouders dat zien te voorkomen, omdat ze dat pas acht dagen later willen laten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd. Bedankt escape, ik wist niet dat ze het zo snel deden!
De Verenigde Staten is het land waar de meeste besneden mannen te vinden zijn ter wereld.
Op dit moment worden jaarlijks 60% van de pasgeboren baby's binnen 48 uur besneden.

De oorsprong van de besnijdenis in de VS is islamitisch. Amerika maakte vroeger deel uit van het Engelse Koninkrijk waar de besnijdenis is overgenomen van een islamitisch volk uit India, de Mogoel. Zo is besnijdenis terecht gekomen in de Engelstalige, westerse landen waaronder de VS.

In de VS worden absurde redenering gevoerd om de routinematige jongensbaby-besnijdenis te handhaven. Een redenering is bijvoorbeeld dat :”een jongen moet lijken op zijn vader.” Doctor Spock schreef in een boek dat het goed was om jongens te besnijden omdat iedereen in zijn buurt ook besneden was. Dan zou de jongen zich niet excentriek voelen en worden geaccepteerd door de anderen. Het boek heette”Baby and Child Care” en het werd als de Amerikaanse bijbel met betrekking tot kinderverzorging gezien.

http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/25192-besnijdenis-in-de-verenigde-staten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. De gevolgen zijn voor jongens doorgaans minder ingrijpend dan voor meisjes maar het is toch een vorm van verminking die het normaal functioneren van de betreffende organen aantast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook besneden, en voel me helemaal niet "verminkt". Ik voel me eerlijk gezegd "properder" dan niet-besneden mannen, en de sex is ook intenser.
Ik ken geen 1 besneden man die zich daar ooit druk over heeft gemaakt, sterker nog ze laten hun zonen ook besnijden. Dus zo erg is het dus niet. :-)
Bij meisjes is het een ander verhaal. Nu heb ik verhalen hieromtrent enkel via de media vernomen. Maar als het waar is, dan is dit gewoon barbaars en misdadig. Bij jongens gaat het om hygiëne, maar bij meisjes...Als moslim heb ik hier absoluut geen begrip voor.