mijn zoon heeft adhd pddnoss en gilles de latourette in zeer heftige vorm, wie herkent dit en hoe ga je er mee om?

zitten qua medicatie op het hoogst en werken niet of nauwelijks

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen

Antwoorden (1)

Allereerst is structuur bij adhd en pdd-nos heel belangrijk. Een vast dag en nacht ritme. Op dezelfde tijden uit bed en 's avonds in bed. Overdag kun je het beste zoveel mogelijk hetzelfde doen. Bijv. 7 uur bed, 7.30 eten, 8.15 naar school, 15.30 naar huis. Bij thuiskomst eerst iets drinken, daarna een half uur rust op de eigen kamer. Etc, etc.
Met hobby's zoals zwemmen kan er worden afgeweken van de dagstructuur, maar ook die dag heeft structuur nodig. Oftewel: op de woensdag ga je eerst zwemmen, en heb je daarna een half uur rust. Met pictogrammen zou je dit kunnen ondersteunen.
Gilles de la tourette is lastiger, ik weet niet welke vorm uw zoon heeft. Vooral niet om de haverklap een opmerking er over maken, dit werkt juist averechts. Wanneer een kind telkens te horen krijgt dat hij iets 'raars' doet, gaat dat spanning opleveren, en komen de geluiden/tics/scheldwoorden juist vaker.

Geef een ahdh'er de ruimte om druk te mogen doen. Beperk dit tot vaste tijden in een vaste ruimte. Bijv. na het half uurtje rust mag hij helemaal los gaan in zijn spel. Dit kan zowel buiten als binnen zijn. Spreek dit met hem af, zodat hij zich op die momenten niet in hoeft te houden. Op die manier wijs je zijn stoornis niet af (hij kan er niets aan doen) maar beperk je het tot vaste momenten.

Ik zeg niet dat het makkelijker wordt, maar het kan wel leefbaarder worden.

Als u meer wilt weten, moet u het even aangeven. Vooral welke tips u graag wilt hebben. Ik ben hiermee opgegroeid van huis uit, dus ik heb misschien nog bruikbare tips die u nog niet kent.