Hoe kan iemand van zijn (computer)verslaving afkomen?

Mijn broer is nogal erg verslaafd aan de computer. Zo erg dat je hem alleen nog beneden ziet als hij gaat eten. En zelfs dat slaat hij soms over. Nu is het zo dat hij een beetje zijn vrienden in verval laat raken en dat hij niet naar het trainen van zijn sport gaat. Alleen om te kunnen computeren.
Mijn vader en hij hebben nu altijd ruzie. We hadden afspraken gemaakt die hij laat vallen.
Hij zit vanaf dat hij wakker wordt achter de computer en dan zit hij erachter tot een uur of 2 in de nacht.
Kan iemand mij misschien helpen hiermee?

P.S. Hij heeft ADHD en PDD-nos. Het is dus nog iets lastiger.

Toegevoegd na 6 minuten:
En het is zijn eigen computer en ik heb er ook 1 op mijn kamer dus kunnen mijn ouders helaas niet zeggen van "We halen het weg".

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een vriendin voor 'm!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is de sfeer in huis?

Antwoorden (7)

Naar mijn mening moet je vader gewoon de computer weghalen bij je broer uit de kamer! Dan kunnen jullie onder leiding van je vader om de beurt achter de computer in de huiskamer, zodat er ook op gelet kan worden wat jullie uitspoken met die computer.
Eigenlijk is het beter om de computer een tijdje helemaal uit te hebben. Dus computer opruimen voor een maandje ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een computer weghalen bij iemand met PDD-NOS wekt alleen maar agressie op. Geen goed plan dus..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een computer weghalen bij een verslaafde werkt altijd agressie op, maar dit is nog geen reden om het niet te doen. Als er maar duidelijke afspraken gemaakt worden.
Maak een 'computer tijd schema'. en houd je daar allemaal aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind inderdaad dat het geen excuus is dat er sprake is van adhd en pdd-nos. Tegenwoordig wordt dat als excuus gebruikt voor van alles en nog wat.
Tevens wonen jullie thuis bij je vader, die het recht heeft om te beslissen wat er wel en niet in je kamer staat. Behalve als je zelf je computer hebt betaald met zelfverdiend geld (dus niet geld wat je van je vader hebt gekregen), dan is er sprake van dat je computer je eigendom is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd @meike,.en al is het een eigen computer, dan nog kan de vader beslissen dat hij evt tijdelijk niet gebruikt wordt.
capthavoc
12 jaar geleden
onder je vader dak heb je geen rechten ook wat je eigen pc betreft.
Het is een goed plan om hem in elk geval in de kamer met toezicht neer te zetten zet desnoods alle pc,s in een leuke hoek heb je in elk geval geen ruzie over wie er nu op de pc mag en ben je samen met elkaar bezig
het kan nog best eens gezellig zijn ook
en uiteindelijk heb je daar meer controle
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moortje, deze reactie gold Daan, vanwege zijn suggestie om de jongen de computer te laten behouden vanwege het feit dat hij anders agressief zou worden. Ik vind dat geen excuus.
Als hijzelf het probleem ook ziet, dan kan hij contact opnemen met een verslavingskliniek, via de huisarts,
maar...volgens mij ziet hij het probleem zelf niet zo te merken.
Misschien kun je zn vrienden inlichten en vragen of zij eens met hem praten, hij neemt het vaker van anderen aan dan van zn familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haal inderdaad voor een maand alle computers het huis uit (langer als hij nog niet van zijn verslaving af is) Laat iedereen ook het goede voorbeeld zien. Zet daarna gewoon 1 computer beneden in en daar mag iedereen om de beurt op zitten. Zo kan je broer er ook niet achter elkaar op zitten. Ik zou als je broer dat ook wilt aangezien je hem niet kan dwingen naar een psycholoog te gaan maar toch aan te raden. Misschien dat je het aan 1 van zijn vrienden kan vragen of hij het aan je broer wilt vragen aangezien sommige op een bepaalde leeftijd eerder wat van vrienden aan neemt dan familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga lekker leuk sporten of trek de internet stekker er vanuit. Of laat em naar een afkick centrum gaan voor jongeren. Bespreek dit met je ouders hoe jullie dit gaan aanpakken. Ik was vroeger ook een kleinbeetje verslaafd maar ik hield heel veel van muziek en van voetbal sinds dien was ik niet verslaafd aan computer spelletjes. Maar ik speel heel af en toe dat is ook heel leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders haalde de toetsenbord en muis uit de pc en verstopte hem en ik mocht maar een uurtje per dag en dat hielp want ik ben nu nietmeet zo verslaafd.
(wij hadden een draadloze muis en toetsenbord dus dat was makkelijk) hebben jullie eentje met kabel dan gwn de kabel eruit en bewaren in de auto of kasten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken ook iemand met PDD-nos, daardoor is het zeker lastiger.
Ik denk dat je bijv. steeds een halfuur minder moet doen, of als het echt niet gaat, steeds een kwartier minder.
Je moet zeker vertellen wat de gevolgen kunnen zijn als hij dit blijft doen.
Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aller eerst zou ik in gesprek gaan, vertellen dat het zo niet langer kan, dat er echt dingen moeten veranderen, wel eens waar zo zakelijk mogelijk aan pakken. wie,wat, waar,wanneer en hoe. eventueel benoemen als je broer boos word, dat je ziet dat hij boos word en dat je dat best wel begrijpt maar dat dat niet de oplossing is. (zelf proberen rustig te blijven!) dat je samen een gezin hebt en dat hij er ook in thuis hoort, dat daar door dus ook dingen van hem verwacht worden. want dat "hoort " nu eenmaal in een gezin. dan zou ik ook benoemen dat de computer van de slaapkamer afgaat en op een centrale plek komt. zodat het overzichtelijker is, wie wat doet wanneer waar en hoe. dan afspraken maken hoe lang er "beeldschermtijd "(tv dus ook.) is per persoon, per dag...eventueel een lijst maken waarop afgestreept word wie wat gedaan heeft en hoe lang. wil iemand meer tijd hebben dan de afspraak dan zal het verdiend moeten worden..
bv, door afwas doen of stofzuigen of gewoon samen een kopje thee drinken bijvoorbeeld. gewoon om gezelligheid terug te krijgen in het gezin. goed gedrag levert positieve beloning op.. slecht gedrag zorgt er dan dus voor dat de computer tijd zo is zo als hij is of word gekort.. maar ook dat moet dan wel op papier zijn.
ook zou ik een paar dagen geven aan je broer om hem te laten wennen aan het idee... bijvoorbeeld vanaf komende maandag gaat het in...
betrek hem bij de afspraak bij.. dus dat hij ook het gevoel heeft dat hij een inbreng heeft.
mijn kinderen willen altijd het "nut" zien van zón afspraak anders hebben ze moeite met zich er aan te houden..
het huis is van je vader dus hij mag best zeggen wat er op de slaapkamers staat. hij betaalt per slot van rekening de huur.. als het niet mogelijk is om de computer te verwijderen, is misschien ook erg duidelijk om de muis en toetsenbord steeds te moeten inleveren als computer tijd er op zit.
wat ik hier ook merk is dat ik ook heel duidelijk zeg, dat de beeldscherm tijd naar boven word afgerond.. dus als mijn zoon kiest voor 15 minuten en hij maakt er 17 minuten van dan telt dat dus als 30 minuten.. doe ik dit niet dan neemt hij een loopje met me.. klinkt allemaal heel streng, maar mijn ervaring is dat het nodig is om bij mensen met autisme duidelijke grenzen aan te geven, anders word je zelf de dupe. en nogmaals.. ze moeten het nut er van in zien... in dit geval dus.. gezinsleven, beeldschermtijd, gezelligheid, etc.