Mijn zoon heeft een bril +5, hij is nu 6 jaar. Wanneer mag hij lenzen hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaan er wel lenzen met +5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een vriendin vn mij heeft lenzen en zij heeft -15,dus dan bestaan er ongetwijfeld ook lenzen met een hoge + waarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-15?! Dat is wel heel veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qua leeftijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ roland ja dat is ook veel, maar helaas bestaat het.., er zijn ook mensen die maar een zicht van 20% hebben die hebben nog minder dan -15... Helaas, maar waar

Antwoorden (6)

Als hij begrijpt, en er ook naar handelt hoe die lenzen behandeld moeten worden. Dus het schoonhouden en goed opbergen, want je bent er natuurlijk niet altijd bij als hij ze in of uit moet doen, (denk aan logeerpartijtjes en schoolkampen) dus zo rond een jaar of 10-12 denk ik
12 jaar geleden
Mijn oogarts zei altijd tegen mij dat ik dit pas mocht wanneer mijn ogen ''volgroeid'' waren en dat was volgens hem rond een jaar of 16... Maar als ik jou was zou ik het aan de oogarts vragen. Die kan hier ongetwijfeld een goed antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het allerbelangrijkste is dat hij het zelf wil. Daarna is het erg belangrijk dat hij er mee om kan gaan. Kan hij de lenzen zelf in en uit doen, en is hij er voorzichtig genoeg mee, omdat je zo'n lens natuurlijk gauw kwijt bent. Bij de één kan dat al zijn als hij/zij een jaar of 7 à 8 is en bij de andere als hij/zij een jaar of 12 is. Uiteraard moet dan nog wel even gecontroleerd worden of het bij jouw zoon geen problemen zal opleveren. Sommige kinderen/mensen kunnen om diverse redenen geen lenzen dragen. Ik zelf kan bijv. geen lenzen dragen omdat mijn ogen te weinig traanvocht aanmaken en lenzen dan erg gaan irriteren. Zie ook onderstaande link.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat "sommige kinderen/mensen" moet natuurlijk "sommige kinderen/volwassenen" zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wanneer hij de lenzen zelf in en uit kan doen en als het geen daglenzen zijn zelf goed schoonmaken dan mag een kind lenzen,doorgaans zijn kinderen rond hun 12e in staat om goede ooghygiene in acht te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er stond recent een artikel in het blad J/M ouders dat een kind vanaf 8 jaar lenzen mag hebben ( artikel terug te lezen in onderstaande link ) echter...kinderen moeten zelf wel de verantwoordelijkheid kunnen dragen voor het zorgvuldig omgaan met die dingen.

Realiseer je dat verkeerd gebruik van lenzen hele nare gevolgen kunnen hebben, dus verzeker je dat hij er netjes mee om kan gaan, in het artikel werd voorgesteld om bijv. een kind een maand lang zelfstandig het huisdier te laten verzorgen om te bewijzen dat hij de verantwoordelijkheid aan kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk kun je vanaf elke leeftijd lenzen dragen. als hij in staat is om zijn handen goed te wassen, en voorzichtig om te gaan met de lenzen kun je het proberen. de eerste keer kan het zeer doen en duurt het best lang. maar binnen een week kun je het binnen 1 minuut. maar ik denk niet dat een kind van deze leeftijd in staat is om lenzen te dragen: je kunt niet in je ogen wrijven als je moe bent, je kunt niet zwemmen met je ogen open, je moet voorzichtig doen met zand in je ogen, enz.