Hoe komt het dat de hartslag van een kind hoger is vergeleken met een tiener of volwassene?

Ik zou juist denken dat de hartslag lager is. Klein lichaam = minder bloed = lager hartslag? De stofwisselingen van een kind zijn snel, maar dat kan toch niet de reden zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
5.5K

Het beste antwoord

Kinderen hebben een kleiner hart dan volwassenen, waardoor er per slag minder bloed rondgepompt kan worden. Bovendien moeten kinderen verhoudingsgewijs meer bloed rondpompen dan volwassenen. Dat zijn allemaal redenen waarom de hartslag bij kinderen hoger is dan de hartslag bij volwassenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bronvermelding is gewenst bij letterlijk kopiëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij deze een bron.,,
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/waarom-klopt-het-hart-van-een-baby-veel-sneller-dan-een-hart-va

Andere antwoorden (2)

doordat het lichaam kleiner is, is het hart ook kleiner.
Maar er moet nog steeds bloed door het hele lichaam worden gepompt.
Stel, je hebt 2 pompen, een grote en een kleine.
Je moet een even grote bak water in dezelfde tijd leegpompen.
Dan moet je dus harder pompen met de kleine pomp.
De hartslag van een kat licht ook hoger dan die bij een mens, en een kat is als het goed is, kleiner dan een mens.
(hiermee bedoel ik dus geen baby's, wan die zijn kleiner)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De (gemiddelde) hartslag is omgekeerd evenredig met de grooote van het lichaam. Kleine mensen (en dieren) hebben een klein hart en een relatief gezien groot volume bloed te verpompen.
Bij dieren zie je dit ook: muizen hebben een veel hogere hartslag dan bijv. olifanten.