Wat is een goede tip om een kind van 6 gerust te stellen voor een behandeling met oogdruppels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
2K

Het beste antwoord

Kinderen hebben meestal een hekel aan oogdruppels.
Dit is een methode om kinderen ook met dichtgeknepen ogen te kunnen druppelen:

Laat het kind het hoofd achterover houden en zeg dat het de ogen goed moet dicht knijpen.
Laat een oogdruppel precies in het midden van de bovenste oogleden op de wimpers vallen en zeg dan dat de ogen weer open mogen.
Het grootste deel van de gedruppelde vloeistof komt op deze manier toch op de plaats van bestemming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zou thuis kunnen oefenen met een druppel water, waarbij het kind het eerst zelf bij jou mag doen, misschien bij zichzelf en als het wat went, dat jij het dan bij het kind doet.
Zo kan het kind spelenderwijs ervaren dat het misschien even raar is, maar dat dat snel weer over is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
water prikt hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water prikt niet maar het voelt wel even raar
Steenuiltje
12 jaar geleden
Water schuurt als het ware (is mijn ervaring). (voor de duidelijkheid: ik heb lenzen, als ik ze met water inzet is dit niet fijn!). Je kunt beter dan speciale druppeltjes gebruiken met kamille. Die zijn er voor mensen met vermoeide ogen, dit 'water' is veel zachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar dacht ik ook aan lenzenvloeistof. Want laat ik het zo zeggen, ik vind dat water prikt in je ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller vroeg hoe een kind gerustgesteld kan worden, niet of er een manier is om prik-loos ogen te behandelen. Mijns inziens is het goed als een kind zelf bij moeder of vader de ogen druppelt met water, zodat het ziet dat moeder of vader daar niks van krijgt. Als het kind het ook zelf ervaart dat het wat prikt, maar dat dat ook weer over gaat, dan zal het kind rustiger zijn als straks de echte oogdruppels ook blijken te prikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat beweer ik ook helemaal niet dat dat de vraag was, maar de medicinale kinderoogdruppels prikken meestal niet en water wel, dus als je eerst oefent met water, krijg je nooit de medicinale oogdruppels er nog in. Dus het idee is prima, maar pak dan iid geval lenzenvloeistof of dat spul waar steenuiltje het over had.
Niet verselijk de nadruk opleggen. Hoe meer woorden je er aan besteedt, hoe vreselijker het kind er tegen opziet.

Het moet gewoon gebeuren. En laat het kind maar vertellen wat er nou zo erg aan is. Alleen het moment van koud op het oog. En klaar.

Eventueel zeggen:

In het zwembad komen er wel eens een heleboel druppeltjes in je oog, en hier is er maar ééntje.

Het druppeltje maakt je oog een beetje beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super antwoord +!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oogdruppels prikken hoor geloof me. en in het zwembad heb ik dat niet ervaren ;-). k heb ze zelf al vaak gehad en je moet je kind er goed op voorbereiden
zeggen als het klaar is krijg je iets lekkers ofzo dan denkt hij/zij alleen nog maar aan dat lekkers en niet aan de pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg maar tegen je kind dat het net zo iets is als lekker in de regen spelen. Of..

Je speelt dat je samen onder de douche staat en er waterdruppeltjes op haar vallen.

Alleen nu komen er uit het flesje 'water' maar een paar druppeltjes tevoorschijn.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon eerlijk zijn. Want hoe jij ook je best doet op het ziekenhuis is het Je krijgt druppels en dat doet zeer. Paniek als gevolg. mijn zoontje heeft toen hij drie was oogdruppels gekregen. Ik heb hem gezegd dat het erg kan prikken maar dat het ook weer overgaat. Dat de dokter even in zijn oogjes moet kijken en dat kan niet zonder druppels. En als je klaar bent krijg je wat lekkers of leuks. Nou zo klein hij was zo groot gedroeg hij zich. Echt geweldig. Hij wist dat het kon prikken dus hij schrok er niet van. Hij huilde niet eens terwijl het normaal echt een krentenkakker is ;-
)