is krentenbaard gevaarlijk voor mijn baby?

Er heerst krentenbaard, mijn dochter en zoon hebben het beiden licht gehad, omdat we meteen zalf hebben gehaald bij de arts. Die zegt dat het niet besmettelijk is, als de wondjes niet open zijn. Maar is dat wel zo? Natuurlijk mochten ze de baby geen knuffels geven, of aan het gezichtje aanraken van mij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
20.3K

Het beste antwoord

Je arts heeft gelijk. Krentenbaard (impetigo) is alleen besmettelijk via het vocht in de blaasjes. Bovendien is er 48 uur na behandeling met antibiotica(zalf) ook geen besmetting meer mogelijk. Bij een pasgeborene, jonger dan een maand, zou ik echter geen enkel risico nemen en kinderen met impetigo uit de buurt houden. Ook zelf moet je natuurlijk door goede hygiëne een kruisbesmetting via jezelf zien te voorkomen. Goed dat je er snel bij was. Wat oudere kinderen zijn er zelden echt ziek van maar het ziet er niet uit. Pasgeboren baby's lopen meer risico omdat ze nog niet zoveel weerstand hebben tegen dergelijke infecties en zijn er vaak wel behoorlijk ziek van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een pasgeborene kan er een infectie aan de neus- en keelholte van krijgen, maar dat is zelden gevaarlijk.
12 jaar geleden
Wie ben ik om uw arts tegen te spreken. Maar u zegt er wel iets bij nl. dat als de wondjes niet open zijn en dat klopt. Dus wel heel voorzichtig zijn dat de blaasjes niet open gaan. En uw kinderen een week of 3 uit de buurt van de baby houden is raadzaam.

Zie ook onderstaande site
12 jaar geleden
Hoe hebben je andere kinderen het gekregen? Misschien van schapen? (is een van de diersoorten waar het het meest bij voorkomt). Stel dat ze bij de schapen komen dan kunnen ze het virus alsnog overbrengen naar je baby ook al hebben ze het zelf niet meer. Dus dan goed handenwassen en schone kleren aan voordat ze bij de baby komen. ;-)