Ons kind (bijna 3 jr.) hoest erg veel vooral 's nachts overdag niet zo erg, Hoestdrankjes al geprobeerd. Weet iemand nog een recept van GROOTMOEDER!!

Bij voorbaat dank!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
117K

Antwoorden (17)

Hoest kan vele oorzaken hebben.
Bij sommige aandoeningen helpen hoestdrankjes niet en zijn ze zelfs slecht!
Laat je kind onderzoeken door je huisarts om de oorzaak van het hoesten te vinden. De arts zal dan ook de gepaste medicijnen voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder legde vroeger altijd 2 halve citroenen op een bordje naast mijn bed. Op een of andere manier ga je dan een stuk beter ademen en verdwijnt je hoest! Ik doe het zelf nu ook nog wel eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een halve ui.
Slaapt jullie kind onder een anti allergie dekbed?
Zo niet, dan zou ik dat eens aanschaffen.

Het kan zijn dat de luchtwegen worden geprikkeld door verkeerd beddengoed (veren oid) waar het kind allergisch op reageert.

Misschien is er iets anders aanwezig in de slaapkamer, waar jullie kind niet tegenkan! b.v. pluche dieren, of gordijnen, of vloerbedekking en noem maar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker laten stomen. Bijv. Door een bak met heet water vullen en laten ademen. Dit kan ook boven een wasbak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
warme appel... was 4 appels.. niet schillen...doe ze in een ovenschaal en plaats ze in de voorverwarmde oven op 180 gr..
na ongeveer 30 min zijn de appels gaar , haal ze uit de oven en geef ze warm te eten, niet heet dus, even af laten koelen..
de hoest is met 10 min weg...
maar morgen ook maar even langs je huisarts gaan, want veel hoesten is ook niet goed natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoveel blijft van de warme appel niet over..
en t is zonde een oven aan te zetten voor een appel.
ze kan altijd bewaren ,voor later tijdstip..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
laat het raam eens een stukje open staan
en heeft je kind het niet tewarm......
en anders op na de dokter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer eens het hoofdeinde van het bed omhoog te doen met kussens oid .
Mijn ervaringen is(lang geleden ) dat het hielp omdat het lichaam minder inde horizontale lag.

En de ouderwetse sjaal methode met nat gemaakte
zakdoek en dampo op deborst smeren dat hielp ook .

succes met de kleine .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suikerwater, dat is een echte tip van mijn grootmoeder en ik gebruik het zelf ook nog weleens. Gewoon een paar flinke scheppen suiker in een glaasje doen, water erbij, flink roeren en dan al roerend opdrinken (suiker smelt natuurlijk niet in koud water). Is misschien niet heel goed voor je gebit, maar het werkt wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al eens codeïne (op recept) geprobeerd? Codeïne is een hoestprikkeldempend middel. Slecht's een telefoontje naar de huisarts en je kan het waarschijnlijk diezelfde middag nog ophalen. En het wordt volledig vergoed.

Een drankje waar codeïne in zit is "Natterman Bronchicum" (zie plaatje). Dit is bij de apotheek of drogisterij te krijgen zonder recept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen is hoesten niet slecht, maar juist nuttig.
Het wordt wel vaak als vervelend en hinderlijk ervaren, zowel door degene die hoest als door de omgeving. Het is vermoeiend, en kan de nachtrust verstoren. Toch heeft hoesten een belangrijke functie. Het is namelijk een natuurlijke reactie van het lichaam om de luchtwegen schoon te houden.

Een oud middel is: thee met honing, dat verzacht de keel en
een doorgesneden ui een beetje uithollen en daar bruine suiker in doen. Het sap werkt goed tegen hoest.

Verder staan er nog tips op;

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenfolders/NHGPatientenfolder/PF07.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter heeft ook wel eens last van hoesten.. en dan dagen achter elkaar... klinkt dik en vast en slijmerig... Wat we dan doen is melk vermijden... dit maakt juist slijm erger... en stomen... gewoon een douche aanzetten en eventueel een teiltje met wat vicks erin dat dan in de lucht mee komt... Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voeten- of het hoofdeind een cm of 4 omhoog doen door een boek onder de pootjes te leggen. Ikzelf doe altijd hoofdeind, nu zei iemand laatst 'voeteneind'. Uitproberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem, heb van alles geprobeerd en uiteindelijk een allergietest laten doen! wat blijkt: huisstofmijt. Vloerbedekking weg, beddengoed wassen op 60 graden en sinds die tijd slaapt hij als een roosje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je neemt een stoffen zakdoek of een ander doekje. Dat maak je nat maar niet zo dat het druipt. Op de doek doe je een theelepeltje zout. Je vouwt de doek dubbel zodat het zout aan de binnenkant komt te zitten. Dan leg je de doek op de keel van je kind en dan doe je daar een sjaal omheen. Dit doe je voor je kind naar bed gaat. Meestal is na 2 nachten de hoest over. Als hij/zij natuurlijk de sjaal en het doekje er niet af heeft gehaald.
Gorgelen met een bekertje met zout water helpt ook maar dat zal bij een kind van bijna 3 jaar niet lukken.
Als deze tip niet helpt dan moet je toch echt even naar de dokter toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brrrr wat griezelig om een sjaal om de nek te doen..
in mijn jeugd jaren 50\60,deed mijn moeder een paar ticarda druppeltjes op een suikerklontje.maar of dat middel nog bestaat??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongelofelijk, maar waar: een stukje PURE chocolade laten eten.
Werkt echt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk goed ventileren, raam op een kiertje en niet te veel knuffels op bed (stof prikkelt de bronchiën, keel, longen enz.). Handdoek onder het kussen zodat je kindje hoger ligt. Hoestdrank zal niet veel uitmaken omdat hoesten uit de longen komt, niet uit de keel (meestal). Mocht dot niet helpen en de kleine blijft hoesten kan je bij de apotheek Pactolan halen, een zelfzorg medicijn wat je zonder recept kan verkrijgen. Het is een zetpil die binnen het half uur de prikkel wegneemt waardoor je kindje door kan slapen (wel de leeftijd vermelden, is er voor volwassenen en kinderen). Een hulpmiddel is o.a. Menthol wat je meteen ruikt, de ontlasting zal een beetje vettig zijn maar het is een onschuldig en doeltreffend middel. Natuurlijk moet je wel de huisarts bellen als de klachten aanhouden, en zeker als de kleine koorts krijgt! Veel succes