Baby obstipatie

Kan het zijn dat mijn baby meer last krijgt van obstipatie doordat ze wat meer voeding krijgt? En wat kan ik daar aan doen want als ik minder geef heeft ze duidelijk nog honger. Ze krijgt al elke dag lactulose door de fles en we hebben alles al geprobeerd zoals fietsen met beentjes en olie en al die dingen. Ze is 15 weken en krijgt flesvoeding vanaf geboorte (speciale tegen moeizame ontlasting) ze poept ong 2 x per week en heeft duidelijk last van haar buikje (we zijn ook al bij cb en huisarts geweest maar het is niet ernstig of gevaarlijk dus die blijven bij lactulose) ben benieuwd of het vermeerderen van de voeding het erger maakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
3.1K

Het beste antwoord

Er zijn al een heleboel goede antwoorden en tips gegeven! Daar kan je al wel veel mee denk ik.
Maar voordat je met johannesbroodpitmeel aan de slag gaat, raad ik je aan om even bij de osteopaat langs te gaan. Dat is een specialist op gebied van alles wat beweegt in ons lichaam, dus ook de darmen. Een hele goeie met speciale zwangeren- en baby-opleiding zit in Bennekom en Barneveld, zie de link. Zij kunnen vaak heel goed helpen met dit soort klachten. Zij doen eerst een uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van het probleem, en gaan dan die oorzaak behandelen. Dus niet alleen maar symptoombestrijding, wat veel zelfhulpmedicijnen etc wel zijn. Die zelfhulpmedicijnen kunnen als eerste middel soms heel effectief zijn hoor, niets op tegen. Maar als de klacht blijft bestaan, moet je er niet langer in blijven hangen dan nodig is.

Succes, hopelijk is het probleem snel verholpen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog even een aanvulling op de osteopaat; vaak wordt een consult helemaal of gedeeltelijk vergoedt door de ziektekostenverzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je heb inderdaad vandaag een afspraak gemaakt, we zijn al vanaf de geboorte ongeveer hier druk mee en heb ook geen zin in teveel experimenteren met vanalles dus vandaar dat we dat nu eerst gaan proberen.

Andere antwoorden (6)

Helaas hebben bijna alle baby's die flesvoeding krijgen hier last van. Je kunt er weinig aan doen.

Jammer dat ze geen borstvoeding krijgt, want dan heb je dat probleem nooit. Ook veel andere problemen ontstaan niet als je borstvoeding geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is voor mij al een tijdje geleden, maar ik had ook een kindje met soortgelijke klachten, hij kreeg speciale voeding daarvoor met johannesbroodpitmeel, dat ging ook darmkrampjes tegen en bevorderd de ontlasting. (was ook tegen spugen)
Toch denk ik dat je even het consultatieburo moet vragen voordat je overstapt op iets anders.
Ik weet dat de ervaringen met johannesbroodpitmeel wisselen. Maar voor mijn kind had het een gunstig effect, niet meer spugen en goed kunnen poepen.
je zult wat moeten uitproberen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel normaal als je kind bijna elke dag een poepluier heeft. Het is niet normaal als het maar 2 keer per week is en je babietje ook nog eens buikpijn heeft!

Mijn jongste (van de drie, die andere twee hadden wel bijna dagelijks normale poepluiers) had precies hetzelfde, met precies hetzelfde probleem en ik gaf ook speciale voeding. Ik kon het ook niet aanzien! Wat ik heb gedaan is het volgende:

Radicaal gestopt met de speciale babyvoeding (!!) en ben overgestapt op gewone voeding zonder speciale toevoeging. Binnen een paar dagen had mijn baby normale bijna dagelijkse poepluiers. Tot ze weer buikpijn had en obstipatie en ik weer speciale voeding ging geven en zag dat het weer erger werd, daarna ben ik toch weer overgestapt op gewone voeding en ik zag hetzelfde gebeuren en heb toen vooral volgehouden.

Je zou dat kunnen proberen op eigen houtje, of in overleg met het cbs of de huisarts....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar! Ik kon geen borstvoeding geven en mijn zoontje kreeg dus ook flesvoeding.
Ik ben langs een voetreflexologe geweest, zij heeft me punten op de voetjes gewezen die de darmen stimuleerden. Dit hielp. Daarnaast gaf ik buiten de fles slokjes water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is vervelend, maar darmkrampjes komen helaas veel voor in het eerste halfjaar. blijf niet teveel experimenteren met verschillende voedingen, want de darmpjes hebben telkens weer tijd nodig om om te schakelen naar een andere voeding, wat weer obstipatie kan geven!
langdurig lactulose geven is ook niet aan te raden. je zult steeds meer nodig hebben om het gewenste effect te krijgen en je kindje krijgt luie darmen.
wat je evt. kunt doen is, omdat ze toch wat extra voeding krijgt, is wat meer water geven in de fles, zodat de voeding iets meer verdunt is (bijv. 1:40 ipv 1;30). je zou ook eens een osteopaat kunnen proberen. die heeft bij ons wonderen verricht! het voordeel hiervan is, is dat ze je kindje niks geven of pijn doen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou Cinababy kunnen proberen, van VSM.
Verder: hou t goed in de gaten. Bij die kleintjes kan t van alles zijn. Uiteraard de reguliere opstartproblemen (CB: 't hoort erbij'), maar denk ook eens aan (koemelk)allergie. Wij hebben 3 mnd met een huilend kind gelopen, totdat we erachter kwamen dat ie last had van koemelk producten. De 1 krijgt daarvan uitslag, de ander krampen. Bij ons heeft Osteopatie ook geholpen, maar dan moet je wel een osteopaat hebben gespecialiseerd in baby's en gericht op de darmen/buik. Sterkte!