onze zoon is 9 weken. hij volgt ons niet met zijn ogen en ook een voorwerp die ik voor zijn ogen heen en weer beweeg volgt hij niet. Is dit foute boel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kinderen
16.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wil je niet ongerust maken maar misschien is hij blind. of erg bijziend dat hoor je vaak dat kinderen op jonge leeftijd al een bril nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels moet u meer weten, laat u dat ons ook weten?
Wij gaan er van uit dat alles zal verlopen zoals het hoort.

Het beste antwoord

Ik zou me niet te snel zorgen maken, en even geduld hebben. Natuurlijk zijn er baby's die er heel vroeg bij zijn, maar het "volgen met de ogen" is toch iets wat meestal komt met zo'n 13 weken. Na 9 weken kun je daar nog niet zoveel over zeggen. GEEN "foute boel" dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. Maar als moeder kan ik me voorstellen dat je je toch zorgen kan blijven maken in een dergelijk geval. Als je je er ongemakkelijk bij blijft voelen, gewoon contact opnemen met het consultatiebureau of huisarts. En zeker niet te lang met twijfels rond blijven lopen, waardoor je niet meer volop kunt genieten van de babytijd. Dat zou jammer zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@paca29, geheel mee eens!
Als je je ergens ongerust over maakt, het gewoon aan de deskundigen vragen. Dan heb je rust. Ik begrijp de ongerustheid dan ook heel goed, en heb geprobeerd de eerste ongerustheid weg te nemen. Hopelijk is me dat gelukt, en gaat de vraagsteller niet alleen op mijn antwoord af, maar vraagt hij het even na, bij de mensen die er echt verstand van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben nu bij de oogarts geweest en na wat testjes blijkt dat zijn gezichtsvermogen zich nog aan het ontwikkelen is, dus daar geen zorgen om. Wel is het zo dat zijn reactie (ook op geluid) sowieso te wensen overlaat. Heb op de 28e een afspraak met een kinderarts om alles na te lopen. dank voor de antwoorden in ieder geval.

Andere antwoorden (4)

Dingen die dichtbij zijn
In het begin kan een (geboren) baby alleen dingen zien die dichtbij zijn, ongeveer tussen 25 en 35 cm. Dat is dan ook precies de afstand waarop het gezicht van zijn moeder zich meestal bevindt. Op die afstand leert hij het eerste scherp zien.

Pas na vier weken ziet een baby kleuren als kleuren, in plaats van contrasten. Het babykamer-roze en -lichtblauw zien ze pas later. Veel eerder zien ze de primaire kleuren rood, geel en blauw. Met deze kleuren kun je dus snel de aandacht trekken.

Kijken met twee ogen
Voor baby's is het in het begin ook nog moeilijk om een 3-dimensionaal beeld te vormen op basis van datgene wat door beide ogen binnenkomt. In het begin zien ze dus ook nog geen diepte. Ze kijken ook het liefste naar iets wat zich links of rechts van het gezichtsveld bevindt: daarvan kunnen ze gemakkelijker een scherp beeld vormen dan via de twee ogen recht voor zich.

Iets wat boven hun hoofd hangt in de wieg, zoals een mobile, zien ze in het begin dus nog veel minder goed dan iets wat links of rechts hangt.

Pas met 4 weken ongeveer, kunnen ze beter recht voor zich zien. En pas wanneer een baby 3 of 4 maanden oud is, kan hij een bewegend voorwerp met de ogen volgen. Vanaf dat moment gaat een baby hoogte en diepte zien. Daardoor kan hij een rollende bal volgen met zijn ogen, of zijn moeder, terwijl ze door de kamer loopt.

Hoogte en diepte zien
Vanaf een half jaar leert een kind ook wat hoogte en diepte betekent. Hij zal dan niet meer zomaar over een afgrond kruipen (over een glazen plaat), of van de bank rollen, als hij ziet waar hij ligt.

Daarna gaat het leerproces in sneltreinvaart verder. Hij leert steeds beter en op grotere afstand scherp zien.

Als een baby een half jaar oud is, kan hij bijna zo scherp zien als een volwassene. Maar leren kijken gaat zeker nog door tot de eerste verjaardag. Dat is een voortdurend proces van (letterlijk!) vallen en opstaan.

http://www.ouders.nl/mbab2010-kijken.htm

Toegevoegd na 8 minuten:
Vergeet ik nog: alsnog van harte gefeliciteerd met je kleintje! Geniet van elke dag met de baby en maak veel foto's. Als de zorgen komen, dan ga je daar mee aan de slag. Bedenk dat het ene kindje sneller is als het andere. Maar meld je zorgen op het consultatiebureau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima reactie. Alleen zou ik naar de huisarts gaan, en niet naar het cb. Ik heb in huisartsen veel meer vertrouwen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zeker ook bij je huisarts, klopt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het helemaal eens met Maeve niet naar cb maar huisarts.Mijn dochter zou spastisch zijn volgens CB is nu 24 jaar en mankeert niets tenminste ze is niet spastisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben het er ook mee eens hoor Luci!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog even als extra: niet vergeten heel veel filmpjes te maken! dat soort momenten wil je niet missen, ik kijk met veel plezier naar mijn filmpjes waar ik waggelent in mijn dikke poepluier rondloop.
Heel erg gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten Margrietje! Genieten later!
Dit hoeft nog niks te betekenen aangezien zo iets nog kan komen, elk kind ontwikkeld zich anders. Adem in en adem uit! Maak voor de zekerheid gewoon morgen even een afspraak bij de huisarts. Als je daar geen gerustellend en begripvol antwoord krijgt kan je nog naar het cb gaan en anders anoniem naar het opvoedbureau. heel veel succes verder en ik hoop dat het allemaal goed zit!

Liefs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen mijn ouders er niet zeker over waren of de baby wel wat zag gingen zij elke avond met een aangestoken kaars in het donker voor het gezichtje van het kindje heen en weer. Uiteindelijk ging de baby dat lichtje met de ogen volgen. Duurde wel een poosje.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat slim en mankeerde de baby helemaal niets aan de oogjes??
niet te snel ongerust zijn.Bij de een komt het eerder dan bij de andere babij.Het is geen foute boel hoor!Na 12 weken kan de baby meestal wel een voorwerp volgen-dus nog even wachten.