Mijn zoontje is zaterdag flink ziek geweest en weigert nog steeds te eten. Wat kan ik doen?

Hij heeft zaterdag 5 uur achtereen gebraakt, kon zelfs geen slok water binnen houden. Drinken doet ie nu weer mondjesmaat maar eten wil ie niet. Hij speelt nu wel weer gewoon, maakt dus niet een zieke indruk. Maar ik maak me er wel zorgen over dat ie niet wil eten.. Hij is 5 jaar trouwens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kinderen
21.6K

Het beste antwoord

Eten is minder belangrijk dan drinken. Hij zal ws. vanzelf weer gaan eten als hij eraan toe is. Drinken moet hij wel blijven doen! Let er dus op dat hij blijft drinken en goed plast. Geef voedzame drankjes, bijv. Smoothies met yoghurt en vers fruit, soep. Misschien vindt hij vla, yoghurt of andere toetjes wel lekker? Of komkommer, zit ook veel vocht in. Laat hem nemen wat hij lekker vindt (wel gezond, uiteraard).

Mocht hij over een paar dagen nog niet eten, niet voldoende drinken of je maakt je ongerust: contact opnemen met de huisarts. Ook doen als hij suffer wordt of anders is dan anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Drinken is heel belangrijk, eten veel minder.
Als jij je zorgen maakt: bel de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gaat heel stom klinken maar het besten antwoord is "HUISARTS".

Als u het zelf wilt proberen, probeer dan "junk" food wat die wel erg lekker vindt. Misschien wilt die dat wel.. Kinderen zijn makkelijk te manipuleren. Als die eenmaal wel bijvoorbeeld een happy meal wilt eten kan je gewoon weer doorgaan met normaal voedsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een kind korte tijd niet wil eten, hoef je je daar geen zorgen om te maken. Mogelijk is zijn maag van streek en een kind gedraagt zich nog, naar wat zijn lichaam vraagt,
Niet drinken is iets anders. Een kind kan door langdurig moeten braken, uitgedroogd raken.
Maar hij drinkt nu weer.
Er heerst een virus met deze verschijnselen. Hij had waarschijnlijk ook diarree?
Als je je ongerust blijft maken omdat hetgeen hij drinkt, mogelijk wel erg weinig is, ga dan toch even langs de huisarts.
Een test om te zien of er een begin van uitdroging is:
Pak een stukje huid bv op zijn arm tussen duim en wijsvinger, en laat het los. Als het een beetje blijft ""staan"", is het beginnende uitdroging, schiet het gelijk terug naar een gladde huid is er niets aan de hand.
Het beste!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na het 'protest' van een lichaam (bv braken, koorts, lusteloosheid) op een virus of infectie heeft het lichaam nog even nodig om weet wat in zijn normale doen te komen.
de maag kan nog van streek zijn, maar het kan ook heel goed zo zin dat je zoontje nog niet beter is.

drinken is het belangrijkste dus kijk waar hij wel zin in heeft en wat bij wel binnen kan houden (soms werken ijslollies een handje mee) gaat het drinken niet beter, plast je zoontje veel minder dan normaal/heeft de urine een donkere kleur bel dan de huisarts voor een afspraak.

de eetlust komt vanzelf terug. veranderd het niet met een paar dagen, of is de eetlust terug en zit er na een paar dagen geen vooruitgang meer in bel dan ook de huisarts voor een afspraak.

beterschap gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mischien is hij wel bang geworden om te eten omdat hij denkt dat hij dan weer moet overgeven wat voor hem geen prettige ervaring is geweest . Praat er eens met hem over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk moet je je tot je huisarts wenden..maar tot die conclusie zul je zelf al wel gekomen zijn.

Wat ik je aanraad is het volgende: Omdat je kind koolhydraten moet binnenkrijgen lijkt het mij verstandig die te geven in de vorm van b.v. appelmoes..

In appelmoes zitten veel koolhydraten..suikers..En een kind lust doorgaans wel appelmoes.

Meng er in een later stadium waar aardappels doorheen en laat hem aldus overwennen.

Ook kun je koolhydraten in de vorm van echte limonade aan hem geven. Echte limonade is dus: GEEN LIGHT.

Succes hoor! Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eten is niet belangrijk, een kind zal zichzelf echt niet 'uithongeren' hij gaat vanzelf weer eten.

Drinken is wel nodig om in de gaten te houden, want uitdrogen gebeurt sneller, zeker als er door diarree of braken veel vocht verlies is, of is geweest.

Dus zorg voor voldoende drinken in welke vorm dan ook.
Bij mij vonden ze thee in allerlei verschillende smaakjes vaak erg lekker.

Bedenk iets wat hij anders niet krijgt en maak hier iets heeeel bijzonders van, bv:
Jij krijgt straks een super aardbeien thee met letterkoekjes (die biscuitjes in de vorm van letters) die kregen ze bij mij alleen als ze ziek waren, dat maakte ze heel bijzonder. Niemand anders mocht die dan ook eten.
Net als eierkoeken, ook van die 'ziek zijn' koeken.

Beterschap!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je zoontje geen zieke indruk maakt, geen koorts heeft of andere ziekteverschijnselen en voldoende drinkt zou ik me niet al te veel zorgen maken als hij een week niet al te veel eet.

Hou de kleur van zijn urine in de gaten. Zolang die niet al te donker wordt drinkt hij hoogstwaarschijnlijk wel voldoende.

Maak er geen strijd van want die verlies je toch. Als je iets te eten aanbiedt, doe dat dan met dingen die hij graag lust en begin met heel kleine hoeveelheden. Vertrouw je het niet, raadpleeg dan je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen mijn kids klein waren,hadden ze dit na een "braak "dagje ook wel eens,ik ging dan eens gezellig bij ze zitten,met boterhamstukje in verschillende vormen gesneden,met vanalles er op,jam vlees,komkommer,fruit soms een gekke boterham met snoepje,meestal ging het dan vanzelf,niet erover hebben ,en gezellig mee-eten,ze aten voor de gezelligheid mee.
Pas als ze dan ook nog weigerde,wist ik dat ze zich nog echt niet lekker voelde,en nam ik even contact op met arts,meestal kreeg ik dan te horen,als ze zich weer lekker voelen eten ze wel,paar dagen mocht het rustig zo blijven.