In welk land is het ongezondst om te leven?

Bijv. Door milieu vervuiling

een jaar geleden
in: Natuur
1.6K
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Ze zeggen India. Hoofdstad New Delhi schijnt veruit de meest vervuilende te zijn
LeonardN
een jaar geleden
@Tsvea In mijn ogen is de vraag duidelijk, maar wellicht moet je even benadrukken dat je het hebt over factoren die niet bij jezelf liggen.
De V.S. staat er om bekend ongezond te zijn, maar dat is voornamelijk de keuze van de mensen daar.
Volgens mij bedoel je dat niet.
crispy
een jaar geleden
Het is ongezond als je levenskansen slechter zijn dan in landen met andere omstandigheden. Wat dat betreft zijn landen in oorlog altijd ongezonder.
Ook is het ongezond als de medische verzorging te wensen overlaat, hetzij omdat het er niet is, hetzij omdat het onbetaalbaar is.
Milieuvervuiling is ook van invloed op de levenskansen, veelal zijn dat invloeden die langzaam maar zeker de gezondheid van mensen aantasten.
LeonardN
een jaar geleden
@Tsvea Als je het hebt over waar kan je het best niet geboren worden als je oud wil worden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachting#Levensverwachting_wereldwijd
"
In Sierra Leone is de levensverwachting zowel voor mannen als voor vrouwen het laagste van de hele wereld, namelijk 50,8 voor vrouwen en 49,3 voor mannen.
" Dat zal vooral met armoede en een tekort aan voedsel te maken hebben, en medische voorzieningen die niet zoals bij ons zullen zijn.
SentWierda
een jaar geleden
@Tsvea. Vanwaar deze vraag? Wat wil je precies weten? Waar de omstandigheden het ongezondst zijn?
In mijn ogen is de vraag nogal onduidelijk. Daarom kan ik wel tien verschillende (en goede!) antwoorden geven, vanuit verschillende standpunten.
Laat weten wat jouw vraag precies is.

Antwoorden (3)

En hoewel de Wereldgezondheidsorganisatie actie onderneemt om overheden bewust te maken van de gevaren en tips geeft voor een gezondere levensstijl, is er toch nog heel wat verbetering nodig. Clinic Compare maakte ter bewustmaking een lijst met de ongezondste landen ter wereld aan de hand van eetgewoontes, alcoholconsumptie en tabaksgebruik. En wat bleek? Tsjechië leeft het ongezondst. En ook andere Oost-Europese landen doen het niet goed. Negen van de tien plekken in de top tien worden bezet door landen uit die regio. De Verenigde Staten, op nummer 10, is het enige land uit een andere regio. De reden waarom Tsjechië zo slecht scoort? Het cliché liegt er niet om, het zijn stevige drinkers. Ieder individu drinkt gemiddeld 13,7 liter per jaar oftewel 1,5 shot per dag. Bovendien staan zij op nummer 11 wat tabaksconsumptie betreft.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min
@fremar De vraag is waar het het ongezondst is om te leven. Jij geeft de meest ongezonde landen (qua eet/leef gewoontes).
Ik heb niet het idee dat de vraag is.
Als ik morgen naar Tsjechië verhuis, ga ik niet opeens roken, overmatig drinken en compleet anders eten.
Jij beantwoordt hier dus meer de vraag: In welk land is leven ze het ongezondst?
SentWierda
een jaar geleden
Volgens de link is Afghanistan het meest gezonde land ter wereld.
Zo'n bewering lijkt me voldoende reden voor een min.
Sinds 2005 is China de grootste uitstoter van broeikasgassen. Dit land is verantwoordelijk voor 30% van alle emissies wereldwijd. Maar als je kijkt naar de hoeveelheid CO2-uitstoot per inwoner, dan staan de landen in het Midden-Oosten bovenaan.

China is echter hoe dan ook de grootste vervuiler, Amerika is tweede, India derde en Rusland nummer vier.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
De vraag is niet welk land de grootste vervuiler is qua CO2. De vraag is in welk land het ongezondst is om te leven. Het is niet zomaar gezegd dat de absoluut meeste CO2 uitstoot direct vertaalt naar het ongezondst om te leven. Ten eerst zou ik al denken dat het land dat relatief per oppervlakte meer uitstoot al ongezonder is. Stel dat Luxemburg de helft van de CO2 uit zou stoten die China uitstoot, dan zou ik toch voor China kiezen. Maar vooral laat je nergens uit blijken dat CO2 = het ongezondst.
Het ongezondst om te leven vanwege de luchtvervuiling is Bangladesh, gevolgd door Pakistan en India.
India en China lopen voorop in het aantal doden door vervuiling, met ongeveer 2,3 miljoen en 1,8 miljoen doden.
SimonV
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Pikant is dat Afghanistan op nr. 5 staat van de landen met de meeste luchtvervuiling (ik geloof dat onmiddellijk) terwijl in het antwoord van fremar Afghanistan het meest gezonde land ter wereld is (dat geloof ik niet).
En: Qatar staat op nr. 7. Daar moet toch worden gevoetbald? Kan dat met zoveel luchtvervuiling?