Als het bijvoorbeeld in Afrika heel warm is en het gaat regenen komt er een koude luchtstroom. Maar omdat het al warm was gaat de lucht bewegen (omdat warme lucht opstijgt) en zo ontstaat wind
2 jaar geleden
Wind is een natuurlijke luchtbeweging van de atmosfeer. Deze ontstaat door horizontale luchtdrukverschillen, waarna de kracht en richting worden beïnvloed door de draaiing van de aarde en eventueel de wrijving met het aardoppervlak.
2 jaar geleden
De zon verwarmd het aardoppervlak. Da aardoppervlak verwarmd op zijn beurt de lucht erboven. Warme lucht stijgt op en laat daarmee ruimte achter voor nieuwe, koude lucht. Die lucht stroomt naar die warme plek toe. Dat is wind.

Dit proces wordt op een aantal manieren beinvloed. Op de eerste plaats de draaiing van de aarde. De plek waar de zon loodrecht boven het aardoppervlak staat, en dus de plek waar de zon het krachtigst is en dus het meeste verwarmd, dat verschuift steeds. Daarmee dus ook de plek waar de lucht het sterkst stijgt.
Ook verschilt het aardoppervlak van structuur. Soms kan de wind over vlaktes stomen, maar soms liggen er ook bergen in de weg. Dat kan invloed hebben op de kracht van de wind.
En dan is er natuurlijk nog het type oppervlak. Hoeveel de zon het oppervlak verwarmt hangt natuurlijk ook af van of het land, zee, bos of woestijn is.
wind ontstaat door de wisselwerking tussen de zon en het aardoppervlak. Door de ongelijkmatige opwarming van het aardoppervlak ontstaan gebieden van lage en hoge druk. De lagedrukgebieden gaan gepaard met warme lucht en de hogedrukgebieden met koude lucht. Het drukverschil creëert een kracht die wind heet. De wind waait van gebieden met hoge druk naar gebieden met lage druk.