Waardoor komt een ingegraven waterbak omhoog als er geen water in zit?

die bak is er 2 x op onverklaarbare wijze uit gekomen en staat nu schuin tegen de kant. Er zijn geen mensenhanden aan te pas gekomen. Kan iemand dat verklaren of weet iemand wie dit zou kunnen? Een of andere ....loog?

2 jaar geleden
in: Natuur
1.5K
tinus1969
2 jaar geleden
Ik begrijp je vraag/verhaal niet. Kun je een foto plastsen?
Inekez1
2 jaar geleden
Hoe groot is die bak en van welk materiaal? Als het niet zo zwaar is (zonder water) kan het makkelijk door een beest omhoog gedrukt worden. Kijk eens onder die bak of er een hol of gang zit, of juist een soort molshoop onder de bak waardoor het omhoog gedrukt wordt.
crispy
2 jaar geleden
Als die bak in de winter leeg is (en is afgedekt waardoor die niet vol regent?) kan het best zijn dat door een hoge grondwaterstand deze gaat drijven en daardoor omhoog komt. We hebben in de afgelopen tijd veel regen gehad waardoor dat wel zou kunnen.

Antwoorden (1)

Als de bak leeg is, dan kan hij omhoog komen bij stijgend grondwater, als dat grondwater aanwezig is om de bak.
Het stijgende grondwater duwt de bak omhoog met het gewicht van de verplaatste vloeistof. (Dank je wel, Archimedes)
2 jaar geleden
Bordensteker
2 jaar geleden
Zo kunnen tunnels bijvoorbeeld de neiging hebben om in het grondwater te gaan drijven.
Ze moeten dan op zgn. trekpalen gefundeerd worden. Zie https://www.joostdevree.nl/shtmls/trekpaal.shtml .