Hoe snel verteren (composteren) nagels en haren?

Ik doe soms haren en nagels bij het groenafval, omdat het tenslotte om biologische producten gaat. Dit betreft zowel menselijke als dierlijke haren en nagels.

a) Mag dit?

Nu ga ik ervan uit dat het normaal gesproken behoorlijk lang duurt voordat haren en nagels verteren / composteren. Aan de andere kant: als haren en nagels op een composthoop terechtkomen, zijn daar natuurlijk heel wat meer composterende schimmels en bacteriën dan wanneer ze gewoon zomaar ergens zouden liggen. Het composteerproces / verteerproces verloopt dan misschien een stuk sneller.

b) Hoe lang duurt het ongeveer voordat haren en nagels niet meer als zodanig herkenbaar zijn, nadat ze op een grote composthoop terechtkomen?

2 jaar geleden
in: Natuur
8.4K
TurfGraver
2 jaar geleden
Datduurt heel lang. Beter gewoon in rest afval.

Antwoorden (2)

Keratine komt onder meer voor in onze huid, haar en nagels. Maar met name ons haar bestaat voornamelijk uit het lichaamseigen eiwit keratine. Dit eiwit is elastisch en kan water opnemen.

Bij een menselijk lichaam blootgesteld aan warme vochtige omstandigheden kan het haar binnen een jaar vergaan en kunnen nagels binnen tientallen jaren ontbinden.
Haar van mensen en huisdieren is composteerbaar en bevat veel stikstof, waardoor ze 'groen' worden bij het composteren. Haar bevat ook zuurstof, koolstof, waterstof en zwavel, wat hetzelfde is als een beendermeel.

Moderne studies hebben aangetoond dat afval van mensenhaar van kapsalons gemengd met compost een goede bron van voedingsstoffen voor planten is. Al het haar werkt op dezelfde manier, dus zowel huisdier- als mensenhaar zullen op dezelfde manier werken. Haar toevoegen aan compost is net zo eenvoudig als het tussen de andere groene ingrediënten strooien wanneer je die laag toevoegt.
SimonV
2 jaar geleden
Haar verteert uiteindelijk wel, maar niet snel genoeg voor de composteringsinstallaties waar ons gft-afval naartoe gaat. Zowel haren, nagels als pluizen (uit de wasdroger of van textiel) dienen daarom bij het restafval te belanden. Ze mogen ook niet door gootsteen of toilet worden gespoeld. Alles wat niet snel genoeg vergaat moet bij het restafval.

Als je bedenkt dat mummies vaak nog haar hebben is het wel duidelijk dat het verteren van haren heel lang duurt. Hoe lang, dat is afhankelijk van de omstandigheden waarin het wordt bewaard. Zelf heb ik een zakje waarin nog helemaal gaaf de staart haar zit die ik als kind had, dus die is al een halve eeuw goed gebleven. (Het haar is trouwens te dun en niet lang genoeg om te kunnen doneren voor een pruik).

Zowel haren als nagels zijn samengesteld uit keratine, een taai, onoplosbaar eiwit dat moeilijk verteerbaar is. Er bestaan wel micro-organismen die het "lusten", maar die moeten toevallig net in de buurt zijn. In verband daarmee is ook nergens te vinden hoe lang het duurt voordat nagels in de natuur zijn verteerd.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Waarom denk je dat mummies nog haar hadden? Ze heten niet voor niets mummies… ;-)
Een mummie is een stoffelijk overschot waarbij het ontbindingsproces na het overlijden vrijwel tot stilstand is gekomen, zodat van het lichaam niet alleen het skelet overgebleven is maar ook de zachte delen, Als bepaalde factoren het proces niet bevorderen, kan het haar tientallen jaren duren voordat haar vergaat. Er is bewijs van haar op opgegraven menselijke resten, ongeveer 100 jaar sinds de begrafenis.