Kan gloeiend hete lava dat uitspuwd wordt door een vulkaan zomaar in de lucht stollen?

tijdens mijn vakantie op Tenerife zag ik in de lucht gestolde lava die op een of andere manier in de lucht bevroren leek. de uitstoot was schuin uit de grond gestuwd maar moet in een fractie van een seconde gestold en in de lucht blijven hangen zijn... ik dacht misschien in de koudste wintermaanden bij zeer koud vriesweer omdat het toch op een hoogte van meer dan 2.500 meter hoog was maar dan nog!? die stukken wegen toch ook ettelijke tonnen dus...

2 jaar geleden
in: Natuur
1.5K

Antwoorden (1)

Een wat grotere brok lava van meer dan 1000 graden kan niet in zijn geheel stollen in de lucht, gedurende de korte tijd dat die door de lucht vliegt.

Het buitenste laagje stolt, waarbij de kleur van de brok verandert van roodgeel naar zwart. Maar het binnenste blijft vloeibaar omdat de warmte overdracht coëfficiënt tussen een vaste stof en een gas (lucht) te laag is, zodat de warme van de brok niet door de voorbij stromende lucht afgevoerd kan worden.

De warme overdracht coëfficiënt tussen een vaste stof en een vloeistof, zoals water is 1000x zo groot, en als een wat grotere brok lava in het water valt duur het nog enige tijd voordat de kern is gestold.
Ook omdat de waterdamp (gas) die ontstaat aan de buitenkant van de brok, de warmte overdacht nog eens ongunstig beïnvloedt.
Pas als de buitenkant van de brok is afgekoeld tot onder de 100 graden, verloopt de warmteoverdracht sneller.
2 jaar geleden
samaiphon
2 jaar geleden
sorry dit is niet wat ik bedoel. het is zeer raar dat ik in de honderden foto's op de Tiede vulkaan op Tenerife ik er geen enkel voorbeeld van gevonden heb. ben ik dan de enige die dit opgemerkt heeft? de lava werd uitgestuwd en moet gestold zijn onder een hoek van ongeveer 70° C en is zo blijven steken en niet verder in de lucht geslingerd zoals bij een lavabom