Hoe kan er voldoende zuurstof zijn voor diepzeevissen?

op grote diepte is geen licht voor algen die zuurstof produceren kunnen en de afstand naar het zeeoppervlak is te groot om zuurstofrijk water van daar te gebruiken

2 jaar geleden
in: Natuur
1.9K

Antwoorden (1)

Door middel van fotosynthese komt zuurstof in de oceaan terecht. Dit gebeurt tot op bepaalde diepten. Eenmaal het licht niet meer kan doordringen tot een zekere diepte, stopt ook de fotosynthese. Een tweede manier om zuurstof in de oceanen te krijgen is de vermenging tussen het oppervlaktewater en de lucht. Dit kan gebeuren door golven en wind.
Zet zuurstofrijke water vermengt zich uiteindelijk ook met het water op grote diepte en neemt daarbij de zuurstof met zich mee naar die diepte.

Dat gaat de laatste jaren wel steeds lastiger.

Aangezien er steeds meer warm water in de oceaan terecht komt, ontstaan er gescheiden oceaanlagen. Warm water transporteert nu eenmaal minder opgelost zuurstof en is lichter dan koud water. Door deze gescheiden lagen bereikt er minder zuurstof de diepere en donkere wateren. Om een voorbeeld te geven: in een gebied voor de Californische kust is op 200 meter diep het zuurstofgehalte gedaald met ongeveer 30%. Dit alles gebeurde in amper 50 jaar tijd.