Hoe ontstaat wind?

Het is het enige element dat je niet ziet maar alleen voelt. Je ziet het alleen aan de wolken. Maar waar komt het vandaan en wat is het? Net als metaal in de grond groeit bijvoorbeeld.

2 jaar geleden
in: Natuur
2.3K
ronron1212
2 jaar geleden
Metaal groeit niet.
LeonardN
2 jaar geleden
Je hebt een wat onjuist idee van de zaak zo lijkt het.
Wind is geen element (het idee dat dat het wel is, hebben wel al eeuwen achter ons gelaten).
Lucht is een verzameling deeltjes. Die deeltjes kunnen bewegen. Als ze allemaal dezelfde kant op bewegen noemen we dat wind.
Ze gaan bewegen als er bijvoorbeeld een luchtdrukverschil ontstaat.
Je zou het kunnen vergelijken met water. Water dat stilstaat tot er een verschil in hoogte ontstaat. Het water zal dan gaan stromen naar het lager gelegen deel. Denk aan een rivier die van een berg de zee instroomt.
Je ziet het niet alleen aan de wolken. Allerlei deeltjes en objecten worden door de wind bewogen/getransporteerd.
Metaal groeit niet. Dat zit er al sinds het ontstaan van de aarde. Op de maan is geen wind, want er is geen lucht, of een ander gas aanwezig.
Zo zal dat gelden voor de meeste manen en planeten.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Je hebt grotendeels gelijk. Tot het punt van manen en planeten. We weten dat er vele planeten zijn met een atmosfeer en dat er daar ook wind is.
LeonardN
2 jaar geleden
Daarom zei ik "de meeste manen en planeten" en niet alle. En omdat ik er niet eens zeker van ben of dat zo is gebruikte ik ook nog:
"Zo zal dat gelden" ipv Dat geldt voor Vergelijk Zo zal dat gelden voor de meeste manen en planeten.
vs
Dat geldt voor alle manen en planeten. Maar als je probeert te zeggen dat we niet weten of >50% van de planeten geen lucht of gas aanwezig is dan heb je geheel gelijk. Althans ik weet het niet.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Fun fact, alle planeten in ons zonnestelsel hebben een atmosfeer. Van de meeste planeten die we bij andere sterren hebben gevonden, is er ook een atmosfeer aangetoond. De massa van een planeet is groot genoeg om een atmosfeer vast te houden (en deze niet door de betreffende ster is weg geblazen).
De massa van manen is te laag om een atmosfeer vast te houden. Dus daar vind je inderdaad geen atmosfeer (en geen wind).
Was ter aanvulling op de kennis, niet om (op een vervelende manier) corrigerend te zijn. Excuus als het zo over kwam.
LeonardN
2 jaar geleden
Was ter aanvulling op de kennis, niet om (op een vervelende manier) corrigerend te zijn. Excuus als het zo over kwam. Nee in het geheel niet. Was eigenlijk zelf steeds meer gaan twijfelen over mijn initiële aanname.

Antwoorden (1)

Wind voelen wij wanneer lucht van de ene plek naar de andere plek stroomt. In de atmosfeer kan lucht zowel horizontaal als verticaal stromen. Luchtstromen in het horizontaal vlak maken wij dagelijks mee, als jawel, wind.
Hoe ontstaat wind?
Om te begrijpen hoe wind werkt, moeten we bij het eenvoudige begin beginnen. Wind ontstaat vanuit de basis door onze zon. Door de grote hoeveelheid zonnestraling langs de evenaar warmt het aardoppervlak daar sterk op. Omdat de lucht flink opwarmt door de zon, begint de lucht te stijgen, warme lucht is tenslotte lichter dan koude lucht. Omdat deze warme lucht vanaf het aardoppervlak opstijgt, ontstaat er aan het aardoppervlak een tekort aan lucht. De enige manier om dit tekort aan te vullen is door het toestromen van lucht uit omliggende gebieden: een luchtstroom komt op gang, er is wind!