Waarom wijken daglichtlampen af van echt zonlicht?

Bij ons kantoor hebben ze recentelijk alle lampen vervangen voor zogenaamde 'daglicht' lampen, omdat deze energiezuiniger zouden zijn en vermoeidheid tegengaan. Deze lampen geven in mijn beleving een soort extreem wit licht af (te vergelijken met een tandartspraktijk). Persoonlijk vond ik de oude lampen veel mooier, deze gaven een soort van warm licht waarin ik me prettiger voel. Ik heb het idee dat zonlicht eerder warm wit is dan daglicht wit.

Wat wordt er precies verondersteld met daglicht led lampen? Als ik bijvoorbeeld op een mooie zomerdag buitenloop en ik kijk in een spiegel, dan zou ik er beter uit dan deze daglicht lampen op kantoor. Het is net alsof je elk rimpeltje en elke ader kunt zien onder dit licht.

Ik ben toch wel eens benieuwd hoe dit precies zit.

3 jaar geleden
in: Natuur
15K
TurfGraver
3 jaar geleden
Lichtkleur van lampen wordt vaak uitgedrukt in Kelvin (temperatuur).
1700K t/m 2700K (Zeer) Warm Wit
3000K t/m 4000K Koel (Neutraal) Wit
6500K Daglicht
Zonlicht temperatuur zal afhangen van veel factoren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur

Antwoorden (1)

Daglichtlampen wijken af van echt zonlicht omdat lampen 'zichtbaar licht' tonen dat wordt gegenereerd door kunstmatige lichtbronnen. Meestal bevat dit licht ook wat IR- en UV-straling, in tegenstelling tot natuurlijk daglicht (de meeste LED lampen bevatten geen IR en UV).