Hoe kun je een blauwspar tak extra sterk laten ruiken in huis?

Wij hebben takken in plaats van een boom en zouden die geur graag wat sterker hebben. Moet je de tak natspuiten bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
1.2K

Antwoorden (1)

Blauwspar (Picea pungens) is mooi, maar heeft helaas geen spraakmakende geur. Bovendien hebben de korte en extreem scherpe naalden de gewoonte snel af te vallen. Men kiest hiervoor vanwege de bijzondere kleur.

Maar gaat het jou vooral om geur, dan is het veel beter om Fijnspar (Picea abies), Fraserspar (Abies fraseri) of Douglasspar (Pseudotsuga menziesii) te nemen.

Nu je die takken al in huis hebt kun je een spuitbus gebruiken om de gewenste dennengeur te verkrijgen, of kaarsen danwel wierook met dennengeur branden.
. . .
De geur van Blauwspar is alleen na aanraking waar te nemen. Er is geen andere methode om dit voor elkaar te krijgen. Je wrijft enkele naalden tussen je vingers (voorzichtig, want ze zijn dus scherp!) en daardoor komt het aroma vrij.
Toegevoegd op 13 december 2020 13:56: tekst