Hoe verdwijnen haren en veren in de natuur?

Haren en veren van mensen en overige dieren, hoe verdwijnen die in de natuur? Hoe biologisch breekt dit af en hoelang duurt zo'n proces?

Heb nog mijn oude haren van vroeger bewaard en het vergaat 1 of andere reden nog niet. Dus vraag ik me af of dit in de natuur ook zo gaat.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
5.9K

Antwoorden (1)

Haar is opgebouwd uit het eiwit keratine en is een uitgroeisel van de opperhuid. Eiwitten worden afgebroken door bacteriën. Daar is wel voor nodig, dat er een bepaalde vochtigheid is en een bepaalde temperatuur. Helemaal afhankelijk van de omstandigheden (vochtigheid, temperatuur, wel of geen zuurstof, soorten microörganismen e.d.) kan het vergaan van haren (en ook vogelveren) duren van weken tot vele maanden. Zolang jij je haarlokken droog bewaart zullen ze niet vergaan en gaan ze vele jaren in goede staat mee.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Mijn lange vlecht van 40 jaar terug, had ik laatst uit het vloeipapier. Droog en in het donker bewaard, begint het haar nu toch te breken en is heel kwetsbaar. Ik moet het weggooien, 65 cm lang. Het kost me moeite.... :)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Ivana
Gebruik een lege spuitfles (zoals van antikal i.i.d., maar als je hebt veel kleiner). Meng een beetje alcohol 96% met evenveel baby-olie (vandaar het kleine spuitflesje; kan zelfs het het sproeiflesje dat je wel eens krijgt bij de opticien voor de bril). Leg de vlecht een beetje gespreid op vloeipapier en sproei voorzichtig en dun wat van het mengsel over de haren. Schud met behulp van het papier de haren een beetje heen en weer, zodat het vette mengsel zich nog wat kan verspreiden door de haren. Maak eventueel een lange rol van de vlecht in het vloeipapier en bewaar het zo minstens een week, zodat het nog wat kan inwerken.
Is altijd het proberen waard. HEEL grote kans dat de vlecht zo nog een lange tijd mee gaat.
Succes.
Ivana
3 jaar geleden
Bedankt Elder161. Misschien blijft die prachtige vlecht dan nog een tijdje 'in leven'.