Moet een drijvende pomp/filter in een kleine vijver in de winter eruit?

Ik wordt niet wijs uit de informatie op internet. Diverse informatiebronnen over het winterklaar maken van een vijver schrijven dat de pomp absoluut aan moet blijven, maar ik vind ook links die beschrijven dat de pomp er juist uit moet.

Reden voor laten staan: de bacteriecultuur in de pomp overleeft de winter
Reden voor uitzetten: de onderste laag van de vijver mag niet in beweging om de temperatuur daar voor de vissen goed te houden als het buiten evt vriest. Plus een verhaal over verzuring omdat de planten de ingebrachte CO2 niet meer opnemen.

Tot nu toe had ik een pomp die op de bodem stond in mijn (60 cm diepe) vijver. Deze maakte ik schoon in zette hem in de schuur. Nu heb ik een pomp die aan het oppervlak drijft.

Omdat het aantal artikelen dat beschrijft dat de pomp AAN moet veel groter is dan het aantal artikelen dat het tegenovergestelde aanbeveelt, ga ik nu twijfelen.

Er zitten ook (een paar) vissen in de vijver.
Kan ik de drijvende pomp gewoon aanlaten?

3 jaar geleden
in: Natuur

Antwoorden (1)

Als in het verleden jouw vissen de winter doorkwamen zonder pomp in de vijver, dan zou ik de huidige pomp er ook uit halen. In de vijver laten zitten als het vriest terwijl de pomp niet draait is sowieso niet goed. De hele winter laten draaien zonder dat dat nodig is voor de waterkwaliteit is zonde van de energie. Voor de pomp lijkt het mij beter om minder draaiuren te maken en eens per jaar schoongemaakt in de kast te leggen.

Wellicht zijn de (tegenstrijdige) adviezen afhankelijk van het soort vijver en de hoeveelheid en soort vissen? Een keurige koi vijver met pomp voor waterfilter vraagt een andere aanpak dan een natuurlijke vijver met een pompje voor sierfontein.