Wat zijn dit voor vliegjes, met orange lichaam, 6 poten , 2 vleugens (zie foto) vandaan?

Gisteravond zaten er ongeveel 20 per tegel op onze woonkamer vloer (tegels ongeveer 30x30). Diverse op de muur en aantal op plafond, opmerkelijk genoeg vlogen er weinig rond bij de lamp.

Wat zijn dit voor vliegjes? Zodat ik weet hoe ze te bestrijden? Ze lijken te oranje voor rouwvliegjes.
Extra foto hier, vliegjes zijn zeer klein, de voeg op de foto is normale grote, vliegje lijk dus 2 a 4 mm

https://imgur.com/9Z6Z0Ru

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
1.9K

Antwoorden (1)

Het is een dansmug. Vermoedelijk een Chironomus plumosus oftewel een Gewone dansmug.

Deze soort muggen zuigen geen bloed, dus je hoeft er niet bang voor te zijn.
Bij last van dansmuggen in huis kun je het best de stofzuiger gebruiken. Gebruik horren om te voorkómen dat ze weer binnen raken. Buiten zijn ze een voedselbron voor veel andere insecten, vogels en zoogdieren.
Toegevoegd op 06 augustus 2020 15:12: afbeelding
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Een vedermug of dansmug had ik ook overwogen. Ik zag op de foto echter geen pluim aan de kop.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dansmuggen
Maar ik had verder ook geen idee wat het wel zou kunnen zijn.
Amadea
3 jaar geleden
Dan is het een vrouwtje. Alleen de mannetjes hebben pluimantennes.
SimonV
3 jaar geleden
Ach ja, dat is het natuurlijk. Plus.