Wie weet welke boomsoort dit is?

Is bij ons geleverd ter brandhout, maar wil graag weten van welke boom het afkomstig is.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
2.6K

Antwoorden (2)

Er staan twee verschillende houtsoorten. De linkse is zeer waarschijnlijk van een beuk (gladde schors), de rechtse van een eik (ruwe diepe schors).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Hout herken je niet alleen aan de schors. Er zijn meerdere boomsoorten met ruwe en gladde schors, zelfs bomen die zowel ruwe als gladde schors hebben! Ook de kleur en hardheid (vezellengte en afstand tussen de jaarringen) zijn aanwijzingen om een houtsoort te herkennen en maken duidelijk dat het hier niet gaat om beuk en eik.
Dit is wilgenhout, zowel de dikke stammen met ruwe schors als de dunnere stammen en takken met gladdere schors.

Wilgenhout is zacht hout, het brandt vrij gemakkelijk als het goed droog is. Dit is nog erg vers hout dat je wel een paar jaar moet laten drogen voordat je het kunt stoken. Gekloofd droogt het sneller, maar vers hout is soms lastig te kloven, vooral de dikke stammen waar ook zijtakken aan hebben gezeten. Zet deze apart en kloof ze in de winter als het goed gevroren heeft. Bevroren hout klooft makkelijker.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Top. dankjewel voor je reactie! Ik heb die grote stronken nu naast de buitenkachel staan, zodat ze misschien wat sneller drogen als de kachel hitte uitstraalt! Alles kleiner dan 50cm doorsnede is al geklooft inmiddels. Nogmaals dank!