is het gevaarlijk om in onweer op een laptop te zitten werken?

Ik ben momenteel op de laptop voor school bezig, en het onweert. Is dit gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
4.9K
SentWierda
3 jaar geleden
De waarheid ligt in het midden. Ja, het kan gevaarlijk zijn. Nee, de kans is heel erg klein. Om het in perspectief te plaatsen: de kans dat je vandaag de dag corona oploopt in een supermarkt, is ontzettend klein. En de kans dat je door onweer wordt getroffen achter je laptop is nog kleiner.

Antwoorden (2)

Neen, als je gewoon binnen zit is dat niet gevaarlijk. Zelfs als je gebruik zou maken van de oplader tijdens het werken kan dat geen kwaad. Onze elektriciteitsvoorzieningen zijn tegenwoordig zó goed beveiligd, dat bij bliksem-inslag in de buurt of op hoogspanningsleidingen de stroom ineens wegvalt. De z.g. bol-bliksem die je vroeger wel eens zag in huis bij een stopcontact (tijdens een inslag) is niet meer mogelijk.
Het verschijnsel, dat onder de link beschreven staat is dus ook al weer een aantal jaren geleden!
Toegevoegd op 27 juni 2020 14:26: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"Onze elektriciteitsvoorzieningen zijn tegenwoordig zó goed beveiligd, dat bij bliksem-inslag in de buurt of op hoogspanningsleidingen de stroom ineens wegvalt."
Ik ben wel benieuwd naar een bron die deze curieuze claim kan bevestigen, want deze info komt uit de grote teen volgens mij.
TurfGraver
3 jaar geleden
Het wegvallen van de stroom voorziening (ter bescherming van hun apparatuur) beschermt je helaas niet tegen een overspanning door een inslag in de buurt op je eigen net.
Ja,:
Hoewel veel elektriciteitsdraden tegenwoordig onder de grond liggen, en dus op het eerste gezicht minder bereikbaar lijken voor de bliksem, blijft het toch aan te raden de stekkers uit het stopcontact te trekken als het gaat bliksemen. Een bliksem kan recht op het huis inslaan en alle stroomkabels onder hoogspanning zetten.

Als de bliksem rechtstreeks inslaat op het huis en de elektrische bekabeling, kunnen zelfs toestellen met uitgetrokken stekker beschadigd geraken. De elektrische ontlading is zo groot, dat de bliksem door de lucht zijn weg zoekt naar alles wat enigszins geleidende elementen bevat, ook metalen draden in toestellen die niet met de buitenwereld verbonden zijn.

Maar als de bliksem even verderop inslaat, kan een uitgetrokken stekker wel de redding betekenen voor uw elektrische apparaten. Bij een blikseminslag in de buurt kan die namelijk via de ondergrondse elektrische leidingen alsnog uw woning binnenkomen en uw computer of televisietoestel beschadigen. Maar de spanningsschok zal wel minder sterk zijn dan bij een rechtstreekse inslag, en zal meestal niet overspringen op ontkoppelde apparaten.

Uitgetrokken stekkers beschermen dus, maar slechts gedeeltelijk: vooral bij onrechtstreekse inslagen verkleinen ze de kans op schade.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Alle aardlekschakelaars gaan op nul.
TurfGraver
3 jaar geleden
Met overspanning (inductie) gaat je aardlek niet op nul. ;)