Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een uitgelopen bloembol afknippen?

Hallo, ik heb tulpenbollen gekocht om te geven als cadeau in eind maart, maar de tulpenbollen zijn al een beetje uitgelopen. Hoe kan ik dit het best oplossen (het is nu eind februari)? Kan ik dat ‘takje’ afknippen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De eerste uitloper van een tulpenbol is de eindknop, waaruit de bloemsteel en de bloem groeien. Als je die afknipt, zal de bol dus niet bloeien. Dat zal niet je bedoeling zijn...
Als de bol nu uitloopt, is er eigenlijk geen houden meer aan. Je kunt proberen de bollen nog even goed donker en koel te bewaren. Dat zal de groei nog wel een beetje remmen. Maar beter is gewoon nieuwe kopen, tegen de tijd dat je ze wilt geven.
Voor tulpenbollen is het sowieso erg laat. Meestal worden die tegen eind van de herfst in de grond gezet.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Nee, als je de uitloper afknipt komt er geen bloem uit de bol. Bovendien heb je grote kans dat door de wond de bol uitdroogt en ook geen blad meer geeft dit jaar en dus ook volgend jaar geen bloem.

Wil je de bollen toch cadeau geven eind maart? Zet ze dan nu met potgrond in een mooie pot. Eind maart geef je een mooie pot met (bijna) bloeiende tulpen.
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding