Wat voor steen is dit?

Ik heb deze steen voor weinig op een vlooienmarkt gekocht, maar het oppervlakte de steen zit vol gekke, interessante, uitgesneden (halve) rondjes. Is dat beschadiging of is dat op natuurlijke wijze ontstaan bij dit soort steen? De steen zelf is bolvormig maar niet perfect rond.
De steen is ongeveer 19 cm in omtrek en de diameter varieert tussen de 56 en de 62 mm. De steen weegt ongeveer 280 gram.
De uitsnede rechts onderin de foto is de enige grote, diepe en bijna volledig ronde uitsnede (10- 14 mm diameter aan de buitenkant) en is het enige deel op de steen zonder andere kleine uitsneden, de andere uitsneden zijn allemaal ongeveer even groot en ongeveer half rond (variëren van 1,5 tot 5 mm in diameter). Ondanks de honderden uitsneden voelt de steen erg glad aan. Hij lijkt gepolijst, misschien door water.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
1.3K
Amadea
4 jaar geleden
Hoe groot is ie?
TurfGraver
4 jaar geleden
Is het steen of gebakken klei?
Vind perfect rondje rechts onder wel verdacht.

Antwoorden (1)

Dit is ooit eens begonnen als een verzameling kleine balletjes 'grind' die zijn samengevoegd tot een klomp materiaal. Daardoor zit er wat lucht tussen de korrels.

Daarna is de klomp bewerkt totdat het een perfecte bal is geworden. De tekening die de bal heeft is dus eigenlijk gewoon de lucht tussen de korrels.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het 'grind' lijkt echter van hetzelfde materiaal als het 'vulmateriaal' tussen de korrels. Is dat niet in tegenspraak met jouw uitleg?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie, dit zou zomaar kunnen. Wat voor bewerking had u in gedachte?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De steen lijkt geheel van hezelfde soort te zijn en nergens een kunstmatige vulling met een andere kleur te hebben. Alleen de gladde laag zou onnatuurlijk kunnen zijn. De bal is in het echt lichter en dan op de foto, hij is creme wit en niet geel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@XPFreak en @H3NR1
Het grind is inderdaad van hetzelfde materiaal. daarom staat het ook tussen haakjes. Het ging mij in deze meer om de vorm ervan zodat je je een voorstelling kan maken door het als het ware voor je te zien.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Het exacte materiaal is zo van een plaatje bijzonder moeilijk te bepalen. Het kan klei zijn, maar ook beton of zelfs kwarts. Ik kan ook niet zien of de steen natuurlijk is ontstaan of bewust gemaakt is. De perfect balvormige vorm suggereert wel dat hij handmatig bewerkt en gepolijst is.