Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verwijder ik het groene gruis?

Ik heb een vraag waar ik inmiddels allerlei verschillende antwoorden op krijg maar tot op heden nog niet echt effectief. Wat is mijn probleem?
De groene alg aanslag in mijn vijver. Niet alleen de draadalgen maar ook een soort los groen gruis wat door het water dwarrelt is hardnekkig. Ik heb onlangs de vijver deels leeg gepompt vanwege andere werkzaamheden. Zo kon ik ook meteen goede foto's maken. Wat kan ik hier aan doen? Alle planten worden ook "overvallen" door dit groen gruis en draadalg. De planten lijken te stikken. Al allerlei middeltjes, tabletten en poeders gebruikt. Niets helpt. Wat nu? Wie kan mij (zeer goede) raad geven?

Picture for question
5 jaar geleden
in: Natuur
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De draadalg is niet zo erg, deze helpt juist bij de waterzuivering en zorgt voor helder water, kan makkelijk verwijderd worden desnoods, maar de groene zweefalg (het groene gruis), kan je het beste wegkrijgen en weghouden met een UV - lamp, deze vernietigt deze verstikkende alg en doodt ook ziekteverwekkende bacteriën.
Deze lamp die je het beste jaarlijks vervangt monteer je aan het filter, het wattage ervan moet in verhouding zijn met het aantal kuub van de vijver.
Bijkomende maatregelen zijn: vermindering visbestand, matig voeren en meer schaduw creëren, bijv. waterlelies, want groene zweefalg gedijt het beste in voedselrijk water met veel zon.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 28 februari 2019 10:05: tekst
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding