Hoe verwijder ik het groene gruis?

Ik heb een vraag waar ik inmiddels allerlei verschillende antwoorden op krijg maar tot op heden nog niet echt effectief. Wat is mijn probleem?
De groene alg aanslag in mijn vijver. Niet alleen de draadalgen maar ook een soort los groen gruis wat door het water dwarrelt is hardnekkig. Ik heb onlangs de vijver deels leeg gepompt vanwege andere werkzaamheden. Zo kon ik ook meteen goede foto's maken. Wat kan ik hier aan doen? Alle planten worden ook "overvallen" door dit groen gruis en draadalg. De planten lijken te stikken. Al allerlei middeltjes, tabletten en poeders gebruikt. Niets helpt. Wat nu? Wie kan mij (zeer goede) raad geven?

Picture for question
5 jaar geleden
in: Natuur
1.7K

Antwoorden (1)

De draadalg is niet zo erg, deze helpt juist bij de waterzuivering en zorgt voor helder water, kan makkelijk verwijderd worden desnoods, maar de groene zweefalg (het groene gruis), kan je het beste wegkrijgen en weghouden met een UV - lamp, deze vernietigt deze verstikkende alg en doodt ook ziekteverwekkende bacteriën.
Deze lamp die je het beste jaarlijks vervangt monteer je aan het filter, het wattage ervan moet in verhouding zijn met het aantal kuub van de vijver.
Bijkomende maatregelen zijn: vermindering visbestand, matig voeren en meer schaduw creëren, bijv. waterlelies, want groene zweefalg gedijt het beste in voedselrijk water met veel zon.
Toegevoegd op 28 februari 2019 10:05: tekst
Plaatje bij antwoord