Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet het moment waarbij een schommel stilstaat tussen de heen- en terugzwaai?

Het heeft een hele specifieke benaming. Het wordt vaak als metafoor gebruikt om een moment aan te duiden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is tevens het moment dat je van de slinger af kunt springen. In de 'luwte' van beweging staat de schommel gewoon stil. Alleen maar om met dezelfde energie terug te keren naar de tegenovergestelde uiterste positie.
Ik weet dat ik het veel moeilijker omschrijf dan nodig. Maar ik zoek dat woord, en ik kan er gewoon niet opkomen ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk bedoel je het keerpunt.

Dat woord wordt ook metaforisch gebruikt bij bijzondere momenten in bijvoorbeeld de geschiedenis of de economie.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ ommekeer, wending......
Alleen hoort dit meer bij taal. In de natuur praat je over trilling, amplitude. Krachten die meespelen......
LeonardN
5 jaar geleden
+Keerpunt is de juiste term hiervoor. https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/2985/de-onderbroken-slinger --Vraag: Welk punt in de figuur (a, b of c) geeft het duidelijkst het keerpunt van dit deel van de slingerbeweging aan?--
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
momentum, dat woord zocht ik! ;-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
momentum is het woord dat ik zocht
LeonardN
5 jaar geleden
Dat is mooi, ben je je er wel van bewust dat dat niet het keerpunt is waar jij het over hebt? In het Nederlands noemen we momentum; impuls. https://nl.wikipedia.org/wiki/Impuls_(natuurkunde)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Fijn om te horen dat het is opgelost ;-)
tinus1969
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding