Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke insecten beklommen mijn fiets?

Ik was in Lage Vuursche. Daar hadden we de fietsen langs de hoofdstraat geparkeerd. Bij terugkomst zaten de standaarden en de banden vol met vele tientallen kleine insecten. Die waren kennelijk vanaf de bodem omhoog gekropen.

Het waren zwarte insecten met een lijf van ongeveer 1 tot 1,5 mm. De achterste pootjes waren wat langer dan de andere pootjes.

Ze waren heel fragiel. Bij het van de fiets af vegen van de insectjes gingen ze snel kapot. Daarbij ontstond bruine derrie.

Welke insecten waren dit, en waarom bestegen ze onze fietsen?

5 jaar geleden
in: Natuur
2.7K
Amadea
5 jaar geleden
Met voelsprieten?
Cryofiel
5 jaar geleden
Dat weet ik niet meer. Zou best kunnen. De lijfjes waren plat, en ze waren niet rond, eerder wat hoekig. De aantallen waren enorm, het leek op de drukte vlak naast een mierenhoop.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Mogelijk betreft het de berkensmalsnuit, Kleidocerys resedae. Vaak komen deze kleine bodemwantsen in grote groepen voor en bezorgen dan overlast. Ze zijn op de katjes van berken (soms ook elzen) opgegroeid, naar beneden gekomen, en zoeken nu in de herfst een plekje om te overwinteren.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
De insecten waren ietwat hoekig en zwart, die op de foto zijn bruin en ovaalvormig...moet dus een andere soort zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding