Kan de zon schijnen op de maan?

Kijk, als de zon op aarde schijnt, en wij kijken naar buiten, is heet licht, de lucht is blauw, en je voelt de warmte van de zon, de zon schijnt natuurlijk ook op de maan, maar als je op de maan staat, lijkt het wel alsof het altijd donker is en er altijd een zwarte lucht is, ik heb nog geen 1 foto gezien op internet dat het landschap van de maan in ‘t zonnetje staat, weet iemand hier een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Dat we de maan zien schijnen is een gevolg van zonlicht dat weerkaatst van de maan. Dus ja.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Wellicht interessant voor je:
https://www.kuuke.nl/de-temperatuur-op-de-maan/
Poet
5 jaar geleden
Als wij de maan zien dan is dat puur de lichtweerkaatsing van de zon

Antwoorden (1)

Welzeker schijnt de zon op de maan! Zie bijvoorbeeld onderstaande foto, die is genomen in de volle zon. Je ziet duidelijk de schaduw van Buzz Aldrin (de zon staat schuin achter zijn linker schouder), en je ziet hoe zijn helm, maanpak en rugzak schuin van achteren door de zon worden verlicht.

In zijn helm zie je in spiegelbeeld alles wat zich achter de fotograaf bevindt. Ook daar zie je de schaduwen van de fel schijnende zon, inclusief de schaduw van de fotograaf (die zich dus achter de fotograaf bevindt).

De lucht is net blauw - de maan heeft namelijk geen atmosfeer, dus er is geen lucht. Je kijkt vanaf het maanoppervlak direct de donkere ruimte in, vandaar dat de hemel pikzwart is.

Het gebrek aan atmosfeer zorgt er ook voor dat de verlichting erg "hard" is. Op aarde komt overdag het licht niet alleen van de zon, maar eigenlijk uit alle richtingen. Als jij om 12 uur ergens in de open lucht staat word je vanuit het zuiden beschenen door de zon, maar vanuit het noorden, oosten en westen valt er ook veel licht op jou, vanuit de blauwe lucht. Dat laatste geldt niet op de maan. Daar wordt alles dus maar vanuit één richting verlicht (de zon), en dat leidt tot "hard" licht met diepe schaduwen.

Het antwoord op je vraag is dus dat de zon wel degelijk schijnt op de maan, maar dat dat er heel anders uitziet dan hier op aarde, vanwege het gebrek aan atmosfeer op de maan.
Toegevoegd op 20 juli 2018 06:15: bron, afbeelding
Plaatje bij antwoord
Cryofiel