Wordt het sneller donker bij landen rond de evenaar?

Voordat de zon helemaal onder is wordt het steeds iets minder licht en als de zon onder aan het gaan is zet dit proces zich voort; ook als de zon reeds onder is wordt het steeds donkerder. Maar gaat dit proces bij plaatsen rond de evenaar sneller dan op een hogere breedtegraad? Zo ja /nee hoe kan dat?

5 jaar geleden
in: Natuur
13.5K
Amadea
5 jaar geleden
Zeker weten dat dat sneller gaat. Het gaat om kwart voor zes schemeren en om zes uur is het donker.
Bordensteker
5 jaar geleden
In landen rond de evenaar komt de zon overdag veel hoger aan de hemel. En hij gaat min of meer recht naar beneden onder, naar een baan die daar vér onder de horizon ligt. In gematigde streken komt de zon door de andere breedte (afstand van de polen en van de evenaar) veel minder hoog aan de hemel, en gaat hij ook minder diep onder de horizon langs tijdens de nacht. De schijnbare baan van de zon ten opzichte van een waarnemer op aarde wordt zodoende meer in horizontale richting en verticale richting tegelijk afgelegd dan in de tropen, waar de zon zeg maar recht omhoog opkomt, ruwweg gesproken alleen maar omhoog beweegt, en na het zenit recht boven je hoofd naar de andere kant weer echt naar beneden gaat. Doordat de baan alleen maar recht omhoog en weer recht naar beneden voert, gaat het stuk nabij de horizon aanzienlijk sneller dan bij ons, waar we de zon slechts langzaam zien zakken en tegelijk zich horizontaal zien verplaatsen. Ik hou het nu even bij deze simpele uitleg.
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea, Waar vergelijk je dan mee?
Erna55
5 jaar geleden
Dichter bij de evenaar geeft een kortere schemering. Onderstaand voorbeeld toont de duur van de civiele schemering voor enkele plaatsen op 20 juni:
Oslo 105 min.
Amsterdam 49 min.
Wenen 41 min.
Madrid 33 min.
Miami 26 min.
Jakarta 23 min.
In de bron een uitgebreide uitleg .
https://wetenschap.infonu.nl/sterrenkunde/33612-licht-en-donker-zomer-en-winter.html
Bordensteker
5 jaar geleden
Er is net een antwoord geplaatst en na een reactie van mij weer weggehaald. Een onderdeel daarin wekte een m.i. toch wel verhelderende aanvulling bij mij op, die ik dan nu maar naar hier zal verplaatsen:
Het wordt hier midwinter rondom zonsondergang in hetzelfde langzame tempo donkerder als in de hoogzomer, alleen gebeurt het dan veel eerder op de dag: namelijk tegen het eind van de middag in plaats van op het eind van de avond.
Het tempo van donker worden is hier het hoogst rond 21 maart en 21 september, omdat de zon dan onder de steilste daalhoek onder de horizon zakt.
Met wat geduldig zoeken is over dit onderwerp vast een goede uitleg te vinden, maar daar heb ik nu geen tijd voor. Er zullen nog wel goede antwoorden komen.
LeonardN
5 jaar geleden
Antwoord heb ik weggehaald omdat ik opeens in de gaten had dat de vraag ergens anders over ging dan ik in eerste instantie dacht. Ook in de link die Erna55 plaatst staat een tabel die jouw bewering bevestigd. (schemering Utrecht)

Antwoorden (2)

Ja, in landen rond de evenaar wordt het sneller donker.
Als de zon onder is gegaan, duurt het nog een tijdje voordat het helemaal donker wordt.
Deze periode, ook wel schemering genoemd, duurt langer bij een hogere breedtegraad. In andere woorden, hoe verder je van de evenaar verwijderd bent, hoe langer de schemering zal duren.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Hiermee is nu alleen de hoofdvraag beantwoord: het duurt bij de evenaar korter, maar dit wordt helemaal niet verklaard of onderbouwd. De gegeven Wikipedia link gaat over namelijk dagduur, en waar het daar terloops over de duur van de schemering gaat, staat er zelfs een bewering over de dagduur die de plank misslaat: “Zowel de dagduur als de duur van de schemering nemen toe met de breedtegraad.” https://nl.wikipedia.org/wiki/Dagduur#Schemering . Het is niet de dagduur die toeneemt, maar de variatie in de dagduur. “Ook de variatie in dagduur is groter naarmate men dichter bij de polen komt.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Breedtegraad#Klimaat_en_dagduur
In de winter neemt de dagduur op het noordelijk halfrond namelijk juist af als je verder van de evenaar weg gaat, en voorbij de Poolcirkel wordt-ie zelfs nul! De link geeft geen uitleg van 'hoe het kan'. En dat werd hier expliciet wél gevraagd. Met alleen zo’n link vermelden breng je de vraagsteller hier dus niet echt verder.
Ja dat klopt, het komt door de hoek waarmee de baan van de zon de horizon raakt: vlak bij de evenaar is dat vrijwel loodrecht terwijl richting de polen de baan steeds meer geleidelijk schuin is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
Is er ook nog steeds een verschil tijdens de equinoxen tussen noordelijke breedtegraden en de evenaar of is de schemering dan overal even lang......?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er is nog steeds verschil, bij voorbeeld op de poolcirkel is de schemer continue omdat de zon daar (half onder) gedurende een etmaal rond de hele horizon gaat. Nog meer richting pool blijft de zon óf boven, óf onder de horizon, afhankelijk of het zomer of winter is op dat halfrond.
erotisi
5 jaar geleden
Ok maar als ik lees over de equinoxen staat er:
" Op het tijdstip van de equinox is de lengte van dag en nacht overal op aarde ruwweg gelijk, namelijk een half etmaal[1] — en komt de zon precies in het oosten op. Een uitzondering hierop zijn de Noord- en Zuidpool. Daar komt de zon op bij de ene equinox en gaat hij onder bij de andere equinox."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Equinox Betekent dat dan dat behoudens de polen de schemering dan overal even lang duurt. Zo ja, hoe kan het dan dat, zoals je zegt er toch bij de polen een uitzondering is zou die uitzondering dan ook niet gradueel moeten zijn naar gelang de breedtegraad......