Hoe kan er water bestaan op een planeet als er geen zuurstof is?

Er zijn video’s te zien over manen en planeten die vertellen
dat daar water bestaat terwijl er geen zuurstof is op zo’n planeet.
Hoe kan dat? Er bevindt zich toch zuurstof in water?
En ook bij de vroege Aarde: Opeens was er water op Aarde,
terwijl het nog miljoenen jaren zou duren voordat er zuurstof was op Aarde?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
1.7K

Antwoorden (1)

Als er wordt gesproken over 'planeten zonder zuurstof' dan wordt meestal vrije. moleculaire zuurstof (O2) bedoeld. Atomaire zuurstof is er natuurlijk genoeg, inderdaad in de vorm van oa. water.
Die vrije zuurstof ontstaat via fotosynthese, waarbij bacteriën water en CO2 omzetten in organische verbindingen en O2. Vrije zuurstof ontstond pas ruim na het ontstaan van het leven.