Hoe beschermen we de waddenzee tegen de zeespiegel?

zeespiegelstijging natuurlijk

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
1.2K
ronron1212
5 jaar geleden
De Waddenzee wordt niet beschermd

Antwoorden (1)

Door zandsuppleties.
Het lijkt er echter op dat tot 2100 geen zandsuppleties in de Waddenzee nodig zijn voor de waterveiligheid. Voor de natuurwaarden is dit ook niet wenselijk. Vooralsnog volstaat het zand te blijven suppleren aan de Noordzeekant van de Waddeneilanden (op het kustfundament) en eventueel op de buitendelta’s. Met pilots en monitoring wordt onderzocht of het zand daarmee tijdig op natuurlijke wijze naar de platen en kwelders van de Waddenzee stroomt (‘lerend werken’).

Krijgen we de extreme zeespiegelstijging van bijna drie meter, dan zal de Waddenzee verdrinken, tenzij menselijk ingrijpen zorgt voor grootschalige toevoer van extra sediment door zandsuppleties.
SimonV