Hoe het beste riet verwijderen uit sloot?

Wat kan je het beste/makkelijkste doen om riet uit je sloot te halen?
Is dat volledig met wortel eruit trekken of is er een biologisch goedje voor om te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
7.6K
Erna55
5 jaar geleden
Er bestaat geen "biologisch goedje" dat alleen het riet vernietigt.
Rieneke1
5 jaar geleden
Het is volop broedseizoen, en als er al geen watervogels hun nesten in het riet hebben, dan biedt het de jongen nu iig beschutting. Verder filtert riet verontreinigingen uit het water. Als je al verwijdert dan zou ik dat spaarzaam doen.

Antwoorden (1)

Veel waterplanten hebben flinke wortelkluiten of -stokken.
Je kunt dus het best zoveel mogelijk van de wortels op de kant halen, anders lopen ze binnen de kortste keren weer uit.
Chemische bestrijdingsmiddelen mag je niet gebruiken bij of in het water. Van biologische bestrijdingsmiddelen heb ik nooit gehoord, en het lijkt me ook niet waarschijnlijk dat die er zijn.
Wel kun je graskarpers uitzetten, die vreten alles keurig op.