Welk insect is dit?

Het is zowat te groot om een gewone wesp te zijn. Wat is het en is het gevaarlijk zoals een wesp of eerder ongevaarlijk zoals een hommel? Die komen tegenwoordig regelmatig bij ons in huis en zijn er eerlijk gezegd wel wat bang van.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
1.8K

Antwoorden (1)

Dat is een hoornaar. Hoornaars kunnen wel steken, maar doen dat alleen als ze zich (door jou) bedreigd voelen, of als je in buurt van de vliegopening van hun nest komt.
Heb je er één of een paar in huis, dan kun je die gewoon doodslaan met een vliegenmepper, mits je direct raak kunt slaan. Niet in het wilde weg rond gaan lopen meppen. (En alleen platslaan op gladde oppervlakken die makkelijk schoon te maken zijn, want ze geven veel troep!).

Zitten er echt heel veel in en om je huis, dan heb je mogelijk een nest.

"De hoornaar (Vespa crabro) is een soort wesp die tot 4 cm groot kan worden. Een indrukwekkende verschijning die weinig kwaad in de zin heeft."