Welke is een goede hoge tuinafscheiding?

Ik wil graag een hoge afscheiding voor meer privacy in mijn tuin .
Hoger als een standaard schutting.
Wat kan ik dan t beste planten?
T moet ook eigelijk meteen hoog zijn /worden wil niet jaren hoeven wachten.
Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
2.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Coniferen? Bamboe?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je dit op de scheiding doet moet het in overleg met je buren.
Als je Hedera zet, kun je het beste de pale en hekwerk 10 cm uit de scheiding op je eigen deel zetten, je weet dan zeker dat buren het niet tot op de scheiding terug snoeien.
jc54
5 jaar geleden
Als het meteen dicht moet zijn, dan is schutting de enige oplossing. Schutting-elementen zijn er ook te verkrijgen in afwijkende maten (dus hoger als standaard). Je kunt ze ook zelf maken als je afwijkende maten wil hebben, dat is goedkoper dan laten maken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Let wel: wettelijk landelijk is de maximale hoogte 2 meter voor de achtertuin en 1 meter voor de voortuin. Als je hoger wil moet je een vergunning aanvragen. Kijk in de avp van je gemeente, per gemeente kan het ook verschillen. Bij mij in de gemeente is de max hoogte namelijk maar 1.80m.
engelinde
5 jaar geleden
1.80m is hoog genoeg voor een afscheiding!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je klimplanten langs een schutting of hekwerk laat groeien, groeien ze er op een gegeven moment iets overheen. Over wat voor planten zou je je moeten laten adviseren bij een tuincentrum.

Antwoorden (2)

BAMBOE...Wil je een groene afscheiding: goede keus is bamboe, te koop op rol dus als schutting, maar ook als plant en groeit snel.

Hoger dan standaard -1.80cm- kan wel bij koophuizen maar niet bij huurhuizen. Sommige gemeenten hebben een eigen regel met verschillende hoogten, beter even navragen.
Als het meteen hoog moet zijn, keus uit Hoog Hekwerk van stenen gemetseld of een stevige planken hekwerk, of de schuttingen van waaibomenpapier.

GROEN ...Wil je een groene afscheiding: goede keus is bamboe, te koop op rol dus als schutting, maar ook als plant en groeit snel. - Je kunt trouwens ook een hoge schutting plaatsen waar je tegenaan klimop zet die snel groeit.

Houdt rekening met meebepalen van de buren zodra je OP de erfgrens iets neerzet, plant. Gezamenlijk iets neerzetten heeft het grote voordeel samen de rekening betalen, maar het misschien nog grotere nadeel dat de buren iets anders willen plaatsen.
Uit de erfgrens geplaatst is het in principe ook niet meer te snoeien door de buren.

Bamboe planten ... Bamboe blijft het hele jaar groen, groeit vaak razendsnel en heeft veel variatie in bladvormen en kleuren. Er is voor elke standplaats wel een passend soort te vinden.
---
waaibomenpapier mz waaibomenhout
Toegevoegd op 29 april 2018 15:24: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Leibomen kun je aanplanten...