welke kledingmerken zijn duurzaam?

denk aan, waterverbruik, kinderarbeid etc.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.6K

Antwoorden (2)

Bij Tally-ho worden duurzame merken verkocht, je ziet aan de groene blaadjes welke dat zijn op https://www.tally-ho.nl/damesmode.html
Daaronder staan bijvoorbeeld Kuyichi, Knit Factory, Anecdote, Miss Green en Shirts for Life. Die voldoen aan één of meer van de volgende voorwaarden:

Bio katoen:
Geen giftige pesticiden en kunstmatige meststoffen.
Gebruikt minder water dan genetisch gemodificeerd katoen.
Altijd met de hand geplukt.
Is minder schadelijk voor het milieu en voor de boeren die het verbouwen.

Fairtrade:
Fairtrade aangesloten bedrijven hebben de gezamenlijke doelstelling om permanent het leven van boeren en arbeiders in de armste landen van de wereld te verbeteren.
Fairtrade aangesloten bedrijven hebben een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en op discriminatie. Hier wordt streng op gecontroleerd.
Fairtrade organisaties hebben bescherming van de veiligheid op het werk (helmen, handschoenen, mondkapjes) en preventieve gezondheidszorg bieden.

Gots:
Staat bekend als ‘s werelds toonaangevende standaard betreffend de gehele ecologische productieketen.
Staat voor de Global Organic Textile Standard.
Controleert de ecologische productie van textiel, maar ook de sociale normen binnen de productieketen.
Verplicht om accessoires zoals knopen te gebruiken van natuurlijke materialen. Bijvoorbeeld Steennoot (harde noot) of parelmoer.
Verplicht om maximaal 5% elasthan in artikelen te mogen gebruiken.
6 jaar geleden
Z512099
6 jaar geleden
Fairtrade fair?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor je reactie!
Hoi Cynthia,

Ik ben, heel toevallig, eergisteren een hip kledingmerk tegengekomen dat zowel belang hecht aan de duurzamheid van de kledij, als de marktprijs van hun product.
Het is het merk Patagonia, en ik ben er echt fan van!

Ik zou alles hier kunnen uitleggen, maar ik denk dat je veel meer bent door zelf op de website te kijken. Hun 'mission statement' kan je vinden via deze link: http://eu.patagonia.com/be/en/company-info.html

Ik heb er eergisteren een t-shirt én een trui van gekocht, beide voor het grootste deel vervaardigd uit gerecycleerde PET-flessen. De kwaliteit is ongelooflijk goed, je zou het zelfs beter kunnen noemen dan normaal katoen.

Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor je reactie!