Hoe kan Hawkingstraling bestaan?

Dit spookt al een tijdje in mijn hoofd rond (geen gedegen studie in deze richting, alleen buitensporig geïnteresseerd). Hawkingstraling zou ontstaan doordat een deeltjespaar (deeltje en antideeltje) in theorie gescheiden kunnen raken aan de 'eventhorizon' van een zwart gat. Zouden er niet netto net zo veel deeltjes en anti-deeltjes kunnen vrijkomen waardoor het gemiddelde elkaar opheft of kan deze straling bestaan uit een mix van deeltjes en antideeltjes?
Zouden deze deeltjes per paar niet samen kunnen annihileren of is dit alleen voorbestemt voor deeltjes met hun 'eigen partner'?

6 jaar geleden
in: Natuur
1.5K

Antwoorden (2)

En, "gescheiden kunnen raken" is een onjuiste begrip.
Ze bestaan niet, maar ontstaan beide tegelijk uit het niets.
De mogelijkheid van het ontstaan van een deeltje en een antideeltje is als volgt:
Als je op het strand een kuil graaft, ontstaat er tegelijk een berg, ofwel een antikuil.
Een deeltje en een antideeltje kunnen inderdaad samen annihileren.
6 jaar geleden
Hoewel het meeste van de Hawking straling bestaat uit fotonen die eigenlijk geen echt anti deeltje kennen (ze zijn hun eigen antideeltje als het ware), is het wel zo dat die straling kan bestaan uit materie en antimaterie. Het kan zo zijn dat die deeltjes, ook al zijn ze afkomstig van andere paren, elkaar kunnen vernietigen, maar de omstandigheden lijken niet dusdanig dat er geen deeltjes meer overblijven.