Waardoor komt het dat dingen in de zee 'weggaan'?

Zoals de Titanic bijvoorbeeld, iets wat er al een tijd ligt wordt lijkt het wel 'opgegeten'. Hoe kan het dat het langzaam verdwijnt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.1K
Antoni
6 jaar geleden
Van de Titanic kan nog heel veel gewoon worden teruggevonden.

Antwoorden (2)

Corrosie (oxidatie/roesten) en houtrotting zijn zomaar een paar chemische of biologische processen die te binnen schieten. Zeker zout zeewater werkt enorm in op metalen. Dat zie je ook al als een boot slecht onderhouden wordt. Dan kan je na verloop van tijd ook met een schroevendraaier door een plaat staal heen duwen.

--
Corrosie is de scheikundige aantasting van materialen doordat hun omgeving op ze inwerkt, in het bijzonder de aantasting van metalen door elektrochemische reacties. Aantasting door puur mechanische invloeden, zoals schuren en breuk door een botsing of val worden niet als corrosie aangemerkt.

De bekendste soorten corrosie zijn de aantasting van metaaloppervlakken door zuurstof en water in de lucht, zoals het roesten van ijzer en het groen uitslaan van koper. Ook in een waterig milieu en bij hoge temperatuur kan corrosie optreden en het kan ook keramische materialen en kunststoffen betreffen.

Corrosie brengt veiligheidsrisico's (falen van dragende constructies) en grote kosten mee.

--
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt! @LeonardN
Nou er zijn beesten en baktierin die dat opeten dan word het ook nog roestig en lansaam verdwijnen dingen net zoals je een hand 3 jaar lang op de zelfde ding lecht is hij weg