Wordt een iglo steviger als je er een vuurtje in stookt?

volgens een vriend wordt een iglo steviger als je er een vuurtje in stookt. Werkt dit? Weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.5K

Antwoorden (2)

Lijkt mij niet zo'n betrouwbaar iets:
Een iglo is niet zo groot. Hierdoor zou hij inderdaad smelten als je er een vuurtje in stookt. Maar dat is nog niet eens het grootste probleem.

Een iglo heeft geen opening in het dak. Hierdoor kan de rook van het vuurtje niet naar buiten ontsnappen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Denk ik ook.
Jazeker, al gebeurt het anders dan jij wellicht letterlijk bedoelt.

Je zou denken dat het niet kan in een iglo. Veel mensen denken dat de hele iglo een massief rond bouwsel is, maar er kan wel -----een raam----- worden gemaakt. Bovendien is een -----ventilatiegat essentieel----- om te voorkomen dat de bewoners stikken!

De iglo bestaat uit een koepel, het woonverblijf, en een tunnel, die toegang tot het verblijf verschaft en tegelijk als opslagplaats fungeert. Een raam kan worden gevormd door een ijsschots. Essentieel is een ventilatiegat om te voorkomen dat de bewoners stikken. Vaak ligt de ingang bovendien lager dan de slaapruimte, zodat koude lucht in de lagere delen van de iglo blijft hangen.
Een lamp zorgt voor de verwarming en verlichting.
----------Als de iglo gebouwd is, houdt men enige tijd de brander dicht bij het plafond, dat hierdoor deels smelt, waardoor het water langs de muren naar beneden loopt en die nat worden. Dan wordt deur opengetrokken zodat het water door de plotse kou snel bevriest. Zo ontstaat een ijslaag die de stevigheid van de iglo bevordert en voorkomt dat de iglo vanbinnen smelt.----------
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mooi antwoord, plus