Mijn dure watercacao valt uit. Wat doe ik verkeerd?

De bladeren worden geel en vallen af. Ik geef hem niet te veel water, de aarde is af en toe droog, dus dat kan het ook niet zijn. Tevens ben ik begonnen met vocht te vernevelen. Mocht dit proces doorzetten: weet iemand hoe ik em kan redden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
15.1K
Rieneke1
6 jaar geleden
https://dier-en-natuur.infonu.nl/bloemen-en-planten/156391-pachira-aquatica-kopen-en-verzorging.html
Z512099
6 jaar geleden
Door de CV verwarming is de lucht veel te droog, een beetje vernevelen helpt dan niet, dan vergelen de bladeren en vallen ze af.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ Rieneke, die info had ik ook al gevonden. Ik zoek juist iemand met praktijkervaring.
@Z: ik heb een schuur met grote glazen ramen. Een soort kas maar dan onverwarmd. Kan ie daar staan of is dat weer te koud?
Gaat ie het redden in een kamer zonder CV of is het al te laat?

Antwoorden (2)

Onderhoud
Verkleurde bladeren

Gele bladeren zijn het gevolg van te veel zonlicht. Een Pachira is gezond wanneer de kamerplant diep/donker groene bladeren heeft. Wanneer deze lichter van kleur worden is het verstandig de plant een meter verder van het raam te plaatsen.

Te veel of te weinig water heeft vaak als gevolg dat de bladeren bruin worden. Dit kan ook leiden tot bladval. In de winter kan bladval duiden op een te droge lucht.

De Pachira laat ook zijn blad vallen wanneer de plant op de tocht staat, maar meestal is bladval ook een oorzaak van te veel water.

Snoeien

Lelijke bladeren kun je niet voorkomen, dat is een natuurlijk proces. Deze lelijke bladeren kun je direct wegknippen. Daarnaast is het mooier elk najaar de plant tot in de kruin terug te snoeien. Zo blijft de Pachira mooi compact, zonder lelijke uitlopers. Een gesnoeide stam zal na verloop van tijd en bij de juiste verzorging vertakken. Indien je de Pachira jaren niet snoeit zal er een lange stam zonder blad overblijven.

Vermeerderen

Voor het vermeerderen van een Pachira is een hoge luchtvochtigheid noodzakelijk. Kopstekken behandelen met stekpoeder geeft het beste resultaat. Een handige tip om de luchtvochtigheid te verhogen is het plaatsen van een plastic zak om het stekje. Op deze manier blijft de warme lucht rondom de plant hangen en kan het stekje zich beter ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De hoeveelheid daglicht in huis, is voor erg veel planten totaal onvoldoende om gezond te kunnen groeien.
Ook komt het licht vaak van slechts een kant.
Buiten in de natuur van 5 kanten.
Bijna altijd is dit het grootste probleem om binnen gezonde planten te laten groeien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt Eddijst. Ik heb 'doorzon'woning: mijn Pachira staat vollop in licht (niet in zon). Ik vermoed dat de suggestie dat hij in te droge lucht de juiste is. Terugrekenend bedacht ik me dat hij geel ging worden toen de cv aanging. Ik heb hem naar een kamer verplaatst zonder cv.