Moeten appels van een appelboom narijpen?

Ik heb een jonagold appelboom in de tuin. De boom is van een professionele appelboer geweest maar gaf te weinig opbrengst om winstgevend te zijn. Hij doet het hier heel goed. Had 6 kilo van de boom gehaald het eerste jaar. Het viel mij op dat de appels niet echt lekker waren, hard en zurig. Ik had ze in oktober geplukt. Ik dacht in de eerste instantie dat de smaak zo hoorde en dat ik gewoon geen jonagold fan was. Maar nu had ik een jonagold appel uit de winkel en die was heerlijk.
Het jaar daarop gaf de boom nauwelijks appels. Dit jaar genoeg mest en kalk gegeven, en de boom zit weer vol met appels. Ik dacht altijd dat je een appel gelijk vanaf de boom kon eten. Nu hoorde ik van iemand dat appels moeten narijpen. Klopt dit? Is dit de reden dat in het eerste jaar de appels niet naar mijn smaak waren? En zo ja hoe doe je dat dan, gewoon op de fruitschaal leggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Goeie vraag, dat wil ik ook wel weten. verder is het bij fruitbomen (oa) normaal dat je het ene jaar een goede oogst hebt en het volgende jaar een mindere.

Het beste antwoord

Ja, vers geplukte appels moet je een tijdje laten liggen voordat ze lekker eetbaar zijn. Het is per appelras verschillend hoe lang de rijptijd duurt en het maakt ook nog uit hoe je de appels bewaart. Appels die je lang wil bewaren moeten juist niet te snel rijpen, voor je het weet zijn ze rot.

In theorie kunnen appels ook aan de boom rijpen. Dat betekent wel dat je ze dan ook vrijwel direct (allemaal!) moet opeten na het plukken. Appels die je rijp plukt zijn niet te bewaren, ook niet een weekje op de fruitschaal.

Best pluk je de appels in fases. Als de appels plukrijp zijn, pluk je een hoeveelheid om te bewaren (koel, droog en donker) voor de winterperiode. Een paar weken later pluk je appels die je binnen 1 a 1,5 maand gaat opeten. De mooiste appels kun je laten hangen om aan de boom te rijpen. Die moet je dan direct opeten na het plukken.
Let op, rijpe appels vallen makkelijk van de boom. Een zuchtje wind is genoeg. En rijpe appels vallen dan ook direct kapot. Appelmoes of appeltaart is dan nog de enige optie.