Wanneer is er dit jaar een meteorietenzwerm?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een meteoor (die lichtgevende streepjes s'nacht in de lucht) is pas een meteoriet als die ook op de aarde zijn ingeslagen (zeg maar het brokje steen op de grond). Maar de bedoeling van je vraag is duidelijk

Antwoorden (1)

Die is al begonnen.

Op deze website http://hemel.waarnemen.com/meteoorzwermen/Perseiden_2017.html staat:

"De meteorenzwerm Perseïden bereikt op zondag 13 augustus 2017, rond 2 uur, zijn maximum."

"Onder ideale omstandigheden zijn er van deze zwerm zo'n 85 meteoren per uur te verwachten. De meteoren zijn helder en snel en hebben nalichtende sporen."

"Het beste moment om Perseïden waar te nemen is op 13 augustus rond 23:45 uur (...). Dat is circa 22 uur na het moment van het maximum (...)"

"Doordat de omstandigheden niet ideaal zijn, zijn er bij ons dan ieder uur naar schatting “slechts” ongeveer 35 meteoren van deze zwerm zichtbaar. Dit is nog steeds de moeite van het waarnemen waard. In totaal zijn er, door meteoren van andere zwermen en sporadische meteoren, circa 44 “vallende sterren” per uur te zien."

"Over het algemeen zijn de de meteoren van een zwerm niet alleen op de dag van het maximum zichtbaar. Zo is gedurende circa 3,1 dagen rondom het maximum ruim de helft van het maximale aantal meteoren (18 per uur) van de Perseïden te zien. Tot 12 dagen voor en na het maximum zijn nog meteoren van deze zwerm te herkennen. De zwerm heeft daarmee een relatief korte piek. Er zijn dus nog meer kansen, voor het geval het in de nacht van het maximum niet helder is. Iedere dag verder weg van het maximum zijn er echter wel ongeveer 40% minder meteoren per uur te zien. De typische snelheden van de meteoren in deze zwerm zijn met circa 59 km/s (ongeveer 213.840 km/uur) relatief hoog. Meteoren waarnemen kan zonder speciale instrumenten. Het blote oog, een heldere hemel, een ligstoel, warme kleren en wat geduld zijn de belangrijkste benodigdheden (...)."

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik neem in ieder geval aan dat je de bekende meteorenzwerm van de Perseïden bedoelt die ieder jaar in augustus "langskomt".

Toegevoegd na 1 uur:
Voor iedereen die dit antwoord later leest: het is gegeven op 11 augustus 2017.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En anders staan er op de site voldoende anderen http://hemel.waarnemen.com/meteoorzwermen/meteoorzwermen_2017.html#08
Inekez1
6 jaar geleden
+
"Het blote oog, een heldere hemel, een ligstoel, warme kleren en wat geduld zijn de belangrijkste benodigdheden." :-)