Waar gooi ik een volle fles chilisaus weg?

Fles is plastic afval alleen die zit nog vol saus. Waar gooi ik hem het beste weg? / Hoe dit te scheiden?

een jaar geleden
in: Milieu
3.8K

Antwoorden (3)

U kunt de chilisaus door de afvoer gieten (zorg ervoor dat u ze met veel water doorspoelt) of als u het nog wilt/ kunt gebruiken in een container bakje doen en dan in de ijskast.
Vergeet niet om de fles uit te spoelen en het plastic te recyclen als u dat kunt.
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
Als je de chilisaus nog wil gebruiken, kun je het beter gewoon in de fles laten zitten! Hele fles chilisaus door het riool wegspoelen is niet goed voor het milieu (en wellicht ook niet voor je eigen afvoer). Plastic flessen moet je niet thuis allemaal gaan uitspoelen voordat je ze weggooit bij het plastic afval. Het kost in totaal veel meer water (en zeep / oplosmiddel) als iedereen thuis lege flessen gaat spoelen dan wanneer dat bij het recyclebedrijf in 1 keer professioneel en efficiënt wordt gedaan.
SingingCoyote13
een jaar geleden
door de afvoer - ik zou dat niet doen je afvoer kan dan verstopt raken. kan je rioolservice bestellen in ergste geval kost ook weer geld
Amadea
een jaar geleden
https://www.maxvandaag.nl/hoe-zit-het/hoe-zit-het-mag-u-eten-en-drinken-door-de-wc-of-gootsteen-spoelen/: als je het niet door een zeefje heen kunt gieten behoort het niet in het riool te belanden.
De volle fles kan gewoon bij het restafval. Afhankelijk van de afvalverwerker en de samenstelling van de rest van de partij restafval wordt de plastic fles er mogelijk nog uitgefilterd (machinaal, computergestuurd), of gaat de fles met inhoud de verbrandingsoven in.

Chilisaus is erg vet. Als je dat via het riool weggooit, kost het veel energie (en water en oplosmiddelen) om dat vet weer uit het rioolwater te krijgen. De milieuwinst van het recyclebare plastic wordt daarmee deels tenietgedaan. De grote hoeveelheid sop en heet water die je zelf nodig hebt om je eigen gootsteen door te spoelen, dragen natuurlijk ook niet bij aan milieubehoud.

Dus niet zelf gaan zitten klooien, gewoon bij het restafval. Als de fles dan nog te scheiden en te recyclen is, dan wordt dat met efficiënte professionele apparatuur gedaan.
Toegevoegd op 25 mei 2022 12:16: bron
een jaar geleden
bamibal
een jaar geleden
Er zijn natuurlijk verschillende soorten chilisaus, maar de soorten die ik ken zijn juist helemaal niet vet, soms zelf 0%.
Leeg de inhoud van de fles in de groenbak. De fles zelf kan vervolgens bij het plastic afval.