Nee. Elke kamerplant produceert zuurstof, maar niet alle kamerplanten hebben een luchtzuiverende werking. Er is een groep kamerplanten waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze bijdragen aan een schonere lucht in huis. Deze planten nemen via hun bladeren schadelijke stoffen op uit de lucht. Vervolgens worden deze stoffen in de plant of de wortel opgeslagen en afgebroken.
Luchtzuiverende kamerplanten zetten overdag CO2 om in zuurstof en ze brengen waterdamp in de lucht, waardoor de luchtvochtigheid verbetert. Ook kunnen luchtzuiverende kamerplanten ‘onfrisse geuren’ afbreken; ze zijn dus eigenlijk een soort natuurlijke luchtverfrissers. Het binnenklimaat in je huis verbetert door deze planten.
Kanttekening. Als je met luchtzuiverende plant bedoelt: welke plant kan giftige luchtjes uit mijn huis verwijderen? Dan kan niemand je nog een goed antwoord op geven.
We weten helemaal nog niet goed hoe en of planten in huiselijke omstandigheden de lucht zuiveren. Daar is namelijk nog bijzonder weinig onderzoek naar gedaan.
Het overgrote deel van het onderzoek dat is gedaan naar planten in laboratoriumomstandigheden. Vaak zaten die planten in een klein kastje, ter grootte van een minibar.
Ten tweede werden er bij veel van de onderzoeken giftige luchtjes bij de plant gespoten, waardoor er een behoorlijk hoge concentratie van zo’n giftige stof in de lucht zat. Terwijl er bij jou waarschijnlijk een stuk minder van die viezigheid in de lucht zit. En misschien neemt een plant ook wel minder gifstoffen op als er een lagere concentratie van die giftige deeltjes rond die plant aanwezig is.
En ten derde is een veel onderzoeken ook niet het effect van ventilatie meegenomen. Wat gebeurt er als jij de deur open en dicht doet? Als jij een raam open zet? Normaal menselijk gedrag, zeg maar. Misschien helpt dat raampje open wel tien keer zo goed als de plant die je neerzet tegen de vieze lucht.
SimonV
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ik snap het antwoord niet helemaal. Met name het volgende: "Luchtzuiverende kamerplanten zetten overdag CO2 om in zuurstof en ze brengen waterdamp in de lucht". Eerder staat er:
"Elke kamerplant produceert zuurstof". Het probleem wat ik hierbij zie is het volgende: Voor de productie van zuurstof is de fotosynthese nodig. Gemakkelijk gezegd:
CO2 + H2O + daglicht --> suiker + O2.
Dus elke plant neemt CO2 uit de lucht. En elke plant neemt water op. Dit doen ze overigens meestal via de wortels. Maar hoofdzakelijk elke plant neemt CO2 op. Wordt hier niet meer bedoeld de snelheid waarmee CO2 opgenomen wordt (een cactus zal minder CO2 opnemen dan bijv bamboe)?
SimonV
2 jaar geleden
Ja, dat klopt. Staat er inderdaad wat onduidelijk.