Ik heb asbest gedumpt in de zwarte container. Wat zijn hiervan de kosten als particulier?

Ik heb als particulier onwetend een stuk of 4 asbest platen gedumpt in de zwarte container. Die is vervolgens opgehaald door het vuilnis bedrijf. En is vermaald terug gevonden door de Asbest inspectie. Een professioneel asbest team heeft de vrachtwagen moeten ontsmetten. En alles op moeten ruimen. Dit kost dus waarschijnlijk heel veel geld.
Dit kwam de milieupolitie vandaag bij ons vertellen.

De coulante agent kon geen uitlatingen doen over de hoogte van het bedrag.
We krijgen gelukkig geen boete van hem maar moeten dus wel de kosten betalen van het opsporen/opruimen van het milieudelict.

Heeft iemand enig idee van de kosten?
Alvast Bedankt!

(We hebben al geprobeerd om te informeren bij de gemeente over de kosten maar krijgen de komende 2 weken nog geen antwoord. We zijn dus erg benieuwd.)

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Milieu
2.2K
Thecis
2 jaar geleden
Hoe weten ze dat het bij jou vandaan kwam?
AlphaLimaSierra
2 jaar geleden
@Thesis, de vuilniswagens hebben tegenwoordig een camera die de inhoud van de containers filmt. De meeste gemeentes hebben de containers voorzien van een chip. Dat imaakt de opsporing na zo'n incident mogelijk.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Dat was ook mijn reactie. Ik wist niet dat dit bestond, slim.

Antwoorden (1)

Reken maar op 1500 tot 2000 euro.

https://www.homedeal.nl/asbest-verwijderen/asbest-verwijderen-kosten

"
Wat kost asbest verwijderen?
Asbest laten verwijderen voor 1 ruimte voor 1-35 m2 kost gemiddeld € 1.100 en voor het verwijderen van een asbesthoudende golfplaten dak begint de prijs bij € 675 voor 1-10 m2. Daarbij komen de kosten voor een asbestinventarisatie van gemiddeld € 650 per inventarisatie.
"
2 jaar geleden
paulus811
2 jaar geleden
Dat zijn de kosten voor het laten verwijderen. De vraag gaat over de kosten van de werkzaamheden NAdat het asbest vermalen en ontdekt is.
LeonardN
2 jaar geleden
Ja. Dan moet je dus toch de asbest laten verwijderen. De vorm maakt niet uit. Kleine brokjes, deeltjes. Het moet verwijderd worden.
paulus811
2 jaar geleden
Lees de vraag nog eens. Het asbest is al verwijderd, maar op een illegale manier. Het gaat nu om de kosten voor het ontsmetten en opruimen. En natuurlijk maakt het voor de kosten wel uit of je grote platen asbest laat afvoeren, of vermalen stukjes tussen ander afval moet halen.
LeonardN
2 jaar geleden
Die heb ik gelezen. Of asbest vermalen is of in grote stukken aanwezig is, het is en het blijft asbest. "En natuurlijk maakt het voor de kosten wel uit of je grote platen asbest laat afvoeren, of vermalen stukjes tussen ander afval moet halen."
Bron?
Staat niet in mijn bron. Overigens wordt een ruimte na het verwijderen altijd ontsmet. Ook bij grote delen asbest dwarrelen weer kleine deeltjes.
Dat is nu juist hetgeen wat zoveel kost en zoveel tijd inneemt. Als het een kwestie was van enkel de grootte delen wegnemen was men zo klaar.