Zijn zuivere metalen vriendelijk voor het milieu?

3 jaar geleden
in: Milieu
1.4K
Griffin
3 jaar geleden
Wat zijn zuivere metalen volgens jou? Als je kwik neemt die voor 100% zuiver uit kwik bestaat dan blijft dat even milieu onvriendelijk als dat "vervuild" is met goud o.i.d.
tinus1969
3 jaar geleden
Die vraag is niet goed te beantwoorden omdat de verschillende metalen heel verschillende eigenschappen hebben.
Verder zijn er in de praktijk maar weinig zuivere metalen in gebruik. Staal is een mengsel van (vooral) ijzer, maar met allerlei andere metalen en koolstof. Wat je koopt als gouden trouwring is circa 60% goud, met verder zilver en koper.

Antwoorden (1)

Met uitzondering van kwik zijn alle metalen vaste stoffen, die de omgeving nauwelijks niet of vervuilen.
De oxides van metalen kunnen voor vervuiling zorgen, zoals ijzerroest de omgeving kan besmetten.
Ook koper van dakgoten en regenpijpen komt in het water terecht.
Het gaat natuurlijk om uiterst kleine hoeveelheden, en in het algemeen kun je zeggen dat metalen niet onvriendelijk zijn voor het milieu.
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"Met uitzondering van kwik zijn alle metalen vaste stoffen"
Gallium, Cesium, Rubidium, Francium zijn ook vloeibaar(bij kamertemp.)
Edraket
3 jaar geleden
@Griffin
Ik ben blij dat je het voor me hebt opgezocht.