Worden er geen bomen gekapt voor de productie van kartonnen verpakkingen?

De meeste soorten karton worden gemaakt van oud papier. Betekent dit dat voor het maken van kartonnen verpakkingen dan geen bomen worden gekapt (direct voor verpakking)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Milieu
1.6K

Antwoorden (2)

Zonder hout geen papier.Hout is de primaire bron voor karton. Voor de productie van karton worden bomen uit een productiebos gebruikt, maar er worden er meer geplant dan gekapt. En jonge bomen nemen meer CO2 op dan oude bomen. Een belangrijk deel van de CO2 uitstoot, die ontstaat bij de productie van karton, wordt dus ook weer geneutraliseerd door deze bomen. Daarnaast neemt het bosbestand in Europa alleen maar toe, en dat is mede te danken aan de kartonindustrie. Tussen 2005 en 2015 zijn de Europese bossen gegroeid met de oppervlakte die ongeveer gelijk is aan die van Nederland (bron Papierenkarton.nl).
3 jaar geleden
De productie van karton heeft geen enkele invloed op de kap van bomen.
Van alle kartonnen verpakkingen is 85% gerecycled oudpapier. De aanplant van bomen voor de papierproductie is groter dan de kap: de papierproductie leidt tot meer bomen.
https://www.dozenhal.nl/blog/hoe-wordt-papier-en-karton-gemaakt