Als je nu blikjes gaat sparen, kan je deze blikjes dan eind 2022 inleveren voor statiegeld?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Milieu
12.4K
SentWierda
3 jaar geleden
Een gevolg van statiegeld op blikjes is dat de verkoop van blikjes ineenstort.
In Duitsland in de eerste jaren slechts ruim 1% van het oorspronkelijke aantal en later liep dit op tot ruim 30%.
https://duitslandinstituut.nl/artikel/24098/flesjes-en-blikjes-belanden-in-duitsland-niet-in-de-berm

Antwoorden (2)

Nee de blikjes die voor statiegeld gaan gelden zullen een code krijgen zodat ze voor een inname automaat herkenbaar zullen zijn.
3 jaar geleden
escape
3 jaar geleden
Heb je daar een bron van? Als je een blikje moet scannen, moet ie nog rond zijn, en dat is vrij moeilijk met een leeg blikje.
Ivana
3 jaar geleden
ronron1212 Hoe kom je aan die wijsheid?
SingingCoyote13
3 jaar geleden
waarom berekenen ze dit niet per kilo of gram ?
SentWierda
3 jaar geleden
@escape en Ivana: waarom zou ronron1212 niet gelijk kunnen hebben? In Duitsland betaal je al jaren 25 cent statiegeld per blikje. Ik heb al die jaren niet gehoord over Nederlandse blikjes die in Duitsland worden ingeleverd.
bamibal
3 jaar geleden
@SentWierda: Hij kaan heel goed gelijk hebben. Maar hij kan ook antwoorden vanuit zijn eigen aanname. Zonder bron is dat niet te zeggen.
paulus811
3 jaar geleden
@Sentwierda, Nederlandse flessen worden in Duitsland niet geaccepteerd en andersom ook niet. Ben het met de reageerders eens dat het antwoord lijkt op een aanname, dus verbaas me over de 4 thumbs up (maar ze zijn gegund hoor).
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Voor mij een min. Ik heb flink gegoogeld, maar er is momenteel nog niet bekend of ze worden ingeleverd in een automaat. Dit moet later nog blijken staat er bij allerlei bronnen.
SentWierda
3 jaar geleden
In Nederland is het al jaren zo dat er bierflesjes zijn met statiegeld en bierflesjes zonder statiegeld.
De statiegeldautomaat accepteert niet statiegeldloze bierflesjes.
Op de blikjes die je nu koopt en kunt verzamelen is geen statiegeld betaald. Deze kun je dus niet inleveren om het statiegeld terug te krijgen.
Statiegeld, zoals deze nu al op veel flessen wordt berekend, is een bedrag dat je betaalt bij de aanschaf van het artikel, bovenop de eigenlijke aanschafprijs. Op sommige kassabonnen wordt het betaalde bedrag aan statiegeld apart vermeld, naast het bedrag dat je voor de fles betaalt.
Het statiegeldproces vindt tegenwoordig voor een groot deel geautomatiseerd plaats. Veel verkopers (bijv. supermarkten) maken gebruik van de barcodes en de informatie die daarin is opgenomen.
Of voor een fles statiegeld moet worden betaald is opgenomen in de gegevens, die worden gelezen via de barcode. Als een winkel gebruik maakt van een barcode-lezer bij de kassa, dan wordt het te betalen statiegeldbedrag automatisch berekend.
Op basis van deze barcode zijn de inzamelingsautomaten ook in staat om te bepalen of er statiegeld terugbetaald moet worden en hoeveel.
Ik ga ervan uit, dat bij de invoering van het statiegeld op de blikjes, uitgegaan zal worden van het systeem, dat er nu al is voor de inname van en het statiegeld op frisdrankflessen. De barcodes op de nieuwe blikjes zullen dan de nodige informatie gaan bevatten over het statiegeld.
3 jaar geleden
Bordensteker
3 jaar geleden
Er zal te zijner tijd een aangepaste code op de blikjes komen, waardoor ze als statiegeldblikjes worden herkend. Blikjes zonder die code worden niet als statiegeldblikje herkend en worden dan door de automaat geweigerd.
Je kunt dus inderdaad niet de hedendaagse (‘onbetaalde’) blikjes gaan sparen om t.z.t. geld voor terug te vragen. In Finland werkt zoiets al:
“A reverse vending machine identifies a deposit bottle or can by comparing its barcode and shape to the information in the reverse vending machine’s register. To ensure a successful identification, the deposit package should be intact and the barcode should be readable.” (Vertaald: De inname-automaat herkent statiegeldflessen en-blikjes aan de streepjescode en aan de vorm. De flessen en blikjes moeten dus qua vorm herkenbaar zijn, met een leesbare correcte streepjescode.) Bron: https://www.palpa.fi/beverage-container-recycling/deposit-refund-system/